Logo

Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Sve što je vezano za autobuse, a ne spada u kategorije iznad.

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Sloba » Ned Dec 04, 2016 5:57 pm

@becks89

Eto, sad vodimo normalnu i konstruktivnu diskusiju. Jasno je da postoji potencijal na prigradskim linijama čim se javlja i nelojalna konkurencija. Nije baš slučajno da se skoro i ne javljaju u gradu, a kamo li na međugradskim i međunarodnim linijama.

Pod terminom "prigrad" ovde smatram međumesni saobraćaj u granicama naselja iz kojih ljudi gravitiraju svakodnevno ka velikom gradu. U slučaju Beograda podrazumevam teritoriju do Inđije, Obrenovca, Pančeva, Smedereva, dakle ljudi koji idu na posao i u školu u veliki grad. :)

Inspekcija nikako ne radi svoj posao, i slažem se da postoje stotine divljih taksista koji se bave sivom ekonomijom na štetu drugih ljudi. U tvom primeru za nelojalnu konkurenciju bih, uz malo detaljnije upoznavanje sa situacijom, možda kao rešenje predložio žestok damping cena u tešku neisplativost. Drugi polasci bi verovatno uspeli da izvuku profit, a konkurencija bi kad-tad nestala. Ovo bi u početku bio finansijski udar za prevoznika ali bi se to, gubitkom nelojalne konkurencije, pretvorilo u dobar profit.

Evo ti za primer relacija Novi Sad - Beograd. Dva najveća grada u Srbiji, kojima gravitiraju milioni ljudi, su povezana autoputem i nalaze se na samo sat vremena direktne vožnje autobusom. (Rekord mi je 1h 05min, Severtrans) S obzirom da je autobus konstantno na ravnom autoputu, ne generiše velike gubitke, pa se, pretpostavljam, isplati voziti autobus za 20 ljudi. U špicu, autobusi na ovoj liniji polaze svakih 10-15 minuta.

Železnice Srbije rešile su da zadaju udarac na ovom potezu, te uzimaju kredit, i 2015. godine preuzimaju 21 novi voz Stadler FLIRT. Godinu dana kasnije, jedina isplativa relacija železnice u Srbiji postaje upravo ova, Novi Sad - Beograd. Dakle, Železnice su se "zaletele u kredit" i dale kartu po veoma niskoj ceni, a vremenski razlika gotovo i da ne postoji. Putnici (za sada) uživaju u komotnom i klimatizovanom vozu, za razliku od zadimljenih i izanđanih autobusa. Vozovi idu puni, autobusi više ne.

Slažem se da je ovo fiktivno rešenje za većinu malih prevoznika, ali smatram da pravljenjem izuzetno malog profita bez rizika neće puno napredovati. :)
Upotreba mojih fotografija u medijima, kao i u promotivne svrhe, nije dozvoljena bez moje pismene saglasnosti.

"Razvijena zemlja nije ona gde svaki čovek može da ima svoj auto. To je mesto gde se bogati voze javnim prevozom." - Enrique Penalosa
Korisnikov avatar
Sloba
Član
 
Postovi: 10781
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 6:45 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Sponzor

 

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod becks89 » Ned Dec 04, 2016 6:03 pm

Pretpostavio sam na šta misliš pod terminom prigrad, a tu opet dolazimo do terminoloških problema, jer kod nas za to ustaljen termin prigrad, a zapravo je kao što si i sam rekao medjumesni saobraćaj.
Naveo si dobar primer, a drago mi je što si pokrenuo pitanje rešenja problema sive ekonomije, te ću u toku večeri čim završim sa vožnjom pokušati da ti dam neke odgovore i da ti dočaram sa kakvim problemima se još možeš susreti, mada ne sumnjam da sa velikom većinom već nisi upoznat.

Poslato sa Huawei Honor 7 uz pomoć Tapatoka
BALKAN TRANSPORT - Portal posvećen javnom prevozu i prevoznicima na Balkanu!
Reklamiranje svih prevoznika i turističkih agencija do kraja godine na našem sajtu i facebook stranici je POTPUNO BESPLATNO!!!
Kontaktirajte na : marketing@balkantransport.net
Korisnikov avatar
becks89
Član
 
Postovi: 5515
Pridružio se: Sub Sep 29, 2012 8:16 pm
Lokacija: Beograd

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod toma » Ned Dec 04, 2016 6:10 pm

@Sloba: Nelojalna konkurencija je problem svih, na svim mogucim polascima, ne samo na lokalnim linijama.
toma
Član
 
Postovi: 1240
Pridružio se: Pet Dec 18, 2009 7:36 pm
Lokacija: Industrijski centar

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Sloba » Ned Dec 04, 2016 6:12 pm

@toma

Imaš li neki lokalni primer, možda? Recimo, ovde nije to toliko težak slučaj, postoje linijski taksiji do Beograda ali jako mali procenat ljudi koristi takve opcije. :)
Upotreba mojih fotografija u medijima, kao i u promotivne svrhe, nije dozvoljena bez moje pismene saglasnosti.

"Razvijena zemlja nije ona gde svaki čovek može da ima svoj auto. To je mesto gde se bogati voze javnim prevozom." - Enrique Penalosa
Korisnikov avatar
Sloba
Član
 
Postovi: 10781
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 6:45 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod toma » Ned Dec 04, 2016 6:18 pm

Kako nemam? Organizovan prevoz "studenata" svakodnevno na relaciji Vr-Ni,sa istovremenim polascima, naravno par minuta pre autobusa. Ili na medjunarodnim polascima kombi prevoznici, sa nesto nizom cenom karte. I to traje godinama, bez ikakvih posledica. Isto ti je I kod ugovorenog prevoza.Tacno je da su se zeleznice zaletele u kredit, ali pitanje je ko je garant tog kredita. Sto govori, da nemaju svi iste uslove poslovanja.
toma
Član
 
Postovi: 1240
Pridružio se: Pet Dec 18, 2009 7:36 pm
Lokacija: Industrijski centar

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Kassbohrer » Ned Dec 04, 2016 6:43 pm

Potpuno tačno tomo. Činjenica je da ne postoji stabilna poslovna klima i ne postoje jednaki uslovi poslovanja za sve, dodajmo na to prilično nizak život standard i nelegalnu konkurenciju i onda situacija oko obnove voznog parka postaje potpuno jasna.
Kassbohrer
Član
 
Postovi: 2532
Pridružio se: Sre Feb 13, 2008 12:20 am
Lokacija: Bileća

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod mix5201 » Ned Dec 04, 2016 7:38 pm

Da, jedan od apsurda zakonika o drumskom transprtu je baš to što nije prepoznato postojanje grupnog linijskog taksija kao jednog od vidova fleksibilnog transporta putnika (paratranzita). Ukoliko već postoje zahtevi ka tom vidu prevoza, bolje i uvesti takav podsistem nego siva ekonomija u postojećem stanju.
Inače, slažem se sa rečenim. Nadam se da će u nekoj budućnosti biti bolje.
Korisnikov avatar
mix5201
Član
 
Postovi: 809
Pridružio se: Pon Sep 16, 2013 11:04 pm

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod SGB » Ned Dec 04, 2016 8:44 pm

Драго ми је да се овде има шта прочитати. :)
За Железнице се ипак мора ставити фуснота, јер "може им се", у смислу да иза њих држава стоји на "најопипљивији" начин, плус што им поузданост још увек није јача страна. Нпр. јутрос сам замало изгубио регионални за НС из Батајнице, јер је градски каснио 15 минута, због апсурдне ситуације да воз на линији (поменути градски), са путницима, мора да "шлепује" неисправан воз и онда да га оставља на успутној станици. :roll: Не једном се дешавало да људи губе аутобусе од Бг ка југу јер јер Регио из НС у закашњењу. Тако да се и Србијавоз у неку руку може сврстати, хајде да не кажем у нелојалну, али презаштићену конкуренцију, јер до сада ми се, што се тиче аутобуског превоза, ниједном није десило ништа више од тога да нпр. пролазни аутобус кроз НС ка Бг закасни 10 минута, а са возовима се пут понекад претвори у авантуру. За све остало се потпуно слажем.
becks89 o Niš Ekspresu je napisao:Već smo utvrdili da ne postoji na planeti nešto slično.
SGB
Član
 
Postovi: 2075
Pridružio se: Čet Sep 01, 2011 1:03 pm
Lokacija: Zemun

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod becks89 » Ned Dec 04, 2016 9:33 pm

Sloba je napisao:Inspekcija nikako ne radi svoj posao, i slažem se da postoje stotine divljih taksista koji se bave sivom ekonomijom na štetu drugih ljudi. U tvom primeru za nelojalnu konkurenciju bih, uz malo detaljnije upoznavanje sa situacijom, možda kao rešenje predložio žestok damping cena u tešku neisplativost. Drugi polasci bi verovatno uspeli da izvuku profit, a konkurencija bi kad-tad nestala. Ovo bi u početku bio finansijski udar za prevoznika ali bi se to, gubitkom nelojalne konkurencije, pretvorilo u dobar profit.

Damping je nemoguće izvesti, cena ili važi za sve polaske ili ne važi za nijedan polazak, naša cena u odnosu na taksiste je za 40% jeftinija, ipak u nekim vremenskim neprilikama prežaliće i tih par desetina dinara razlike i iskoristiti taxi da što pre dođu kući.
Ako znaš šta je Srbija Transport, njihova realna procena cena za naše linije je viša otprilike za 100 dinara od naših cena, na svakoj od relacija na kojoj saobraćamo, to je realna isplativa cena. I pored toga, može da se pojavi privatnik taj neki koji navodno vozi radnike i nesmetano da ti otkida pošteno zarađeni hleb i pošteno registrovane polaske. Niko ne može/neće da te zaštiti. Sa druge strane, država ostaje nema i na namerna kašnjenja, iskakanja drugog regularnog prevoznika, tako da si na milost i nemilost vozača i njihove volje za radom, inače ti i oni komadaju dnevni pazar. Sve dok ne postoji mehanizam za kažnjavanje i sprečavanje ovakvih postupaka, siva ekonomija će se produbljivati i u saobraćaju. Danas ispada isplativije raditi na crno i povremeno plaćati kazne kad neko baš natera inspekciju da radi svoj posao, nego da sve radiš po propisima.

toma je napisao:Kako nemam? Organizovan prevoz "studenata" svakodnevno na relaciji Vr-Ni,sa istovremenim polascima, naravno par minuta pre autobusa. Ili na medjunarodnim polascima kombi prevoznici, sa nesto nizom cenom karte. I to traje godinama, bez ikakvih posledica. Isto ti je I kod ugovorenog prevoza.Tacno je da su se zeleznice zaletele u kredit, ali pitanje je ko je garant tog kredita. Sto govori, da nemaju svi iste uslove poslovanja.

Kako ko je garant? Pa država. Što je donekle normalno, treba dosta više iskorišćavati potencijal železnica.
BALKAN TRANSPORT - Portal posvećen javnom prevozu i prevoznicima na Balkanu!
Reklamiranje svih prevoznika i turističkih agencija do kraja godine na našem sajtu i facebook stranici je POTPUNO BESPLATNO!!!
Kontaktirajte na : marketing@balkantransport.net
Korisnikov avatar
becks89
Član
 
Postovi: 5515
Pridružio se: Sub Sep 29, 2012 8:16 pm
Lokacija: Beograd

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod toma » Ned Dec 04, 2016 9:54 pm

Normalno da je drzava garant. Poenta je ostali nemaju tu podrsku.
toma
Član
 
Postovi: 1240
Pridružio se: Pet Dec 18, 2009 7:36 pm
Lokacija: Industrijski centar

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Marko » Pon Dec 05, 2016 4:42 pm

Kakve veze imaju železnice sa obnovom voznog parka pojedinih prevoznika i one moraju da obnavljaju svoj vozni park. Naravno da je država garant , pa ko garantuje za gsp-u za autobuse ili lasti ?
One su kupile posle međunarodnog tendera 21 garnituru elektromotornih vozova za 99 miliona evra. I to još štadlere šta bi bilo da su kupili neke garniture iz Rusije ili Belorusije bila bi reakcija kao na kupovinu mazova kod pojedinaca :lol: .
Jesu pomrsile račune određenim prevoznicima što i nije loše ,koja je bila cena karte pre a koja posle .
Železnički putnički saobraćaj se dotira u većini zemalja .A da nema teretnog saobraćaja u kakvom bi nam bili stanju putevi od tolikih kamiona . Autobuski prevoznici moraju da se prilagode novim uslovima poslovanja .
Žalosno je što današnja deca misle da je Mocart bio vlasnik kladionica, a ne da je prodavao čoko kugle

# Vratite Risa u Vojnu akademiju
Marko
Član
 
Postovi: 12129
Pridružio se: Uto Apr 29, 2008 10:54 pm
Lokacija: Nakon uništenja zvezde smrti planeta Endor

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Sloba » Pon Dec 05, 2016 4:58 pm

U svom postu si sam sebi odgovorio na to kakve veze imaju železnice u diskusiji.
Upotreba mojih fotografija u medijima, kao i u promotivne svrhe, nije dozvoljena bez moje pismene saglasnosti.

"Razvijena zemlja nije ona gde svaki čovek može da ima svoj auto. To je mesto gde se bogati voze javnim prevozom." - Enrique Penalosa
Korisnikov avatar
Sloba
Član
 
Postovi: 10781
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 6:45 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Tihomir :) » Pon Dec 05, 2016 6:04 pm

Marko je napisao:.A da nema teretnog saobraćaja u kakvom bi nam bili stanju putevi od tolikih kamiona .

А да нема камиона ти би сад сејао жито у неку пољану, имао брашно и пеко леба под црепуљу, не би изашо из зграде, спустио се у Идеју и купио хлеба. Да нема тих камиона који уништавају ове путеве свака држава би стала, а то што наши асфалтирају једном у 40 година је друга ствар.
Како у Немачкој успева и железница и авио и друмски саобраћај? Све је то организовано како треба, само нико то код нас не уме да примени. Можда се неко труди да то уради, али једна ласта не чини пролеће.
Tihomir :)
Član
 
Postovi: 554
Pridružio se: Čet Jul 05, 2012 4:27 pm
Lokacija: Kursumlija

Re: Obnova voznog parka: opcije, isplativost, pojmovi...

Postod Kassbohrer » Pon Dec 05, 2016 6:06 pm

Naravno da imaju veze, a pogotovo imaju veze sa onim na šta toma ukazuje. Pokušajmo da diskusiju svedemo na jedan mikro-nivo tj. na nivo jednog saobraćajnog preduzeća i šta za njega znači pojava takve konkurencije bilo legalne (posrnuli gigant iza kojeg će stati država) bilo nelegalne (divlji taksisti, kombi prevoznici itd.). Kako preduzeće da planira takvu višegodišnju investiciju kao što je kupovina novih autobusa, ako se bukvalno ne zna i ne može se predvidjeti šta će se desiti sutra i ako ne važe isti uslovi za sve?
Što se tiče velikih državnih kompanija, to za sada funkcioniše tako kako funkcioniše, ali se pitam misli li iko šta će se desiti ukoliko se bude moralo prestati sa državnim protekcionizmom i izvršiti deregulacija tržišta? Nažalost mislim da se i u državnoj upravi i u državnim kompanijama svi ponašaju u skladu sa onom francuskom "Après nous le déluge".
Kassbohrer
Član
 
Postovi: 2532
Pridružio se: Sre Feb 13, 2008 12:20 am
Lokacija: Bileća

Prethodni

Povratak na Autobusi generalno

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 4 gostiju