od Sloba » Sub Feb 11, 2017 11:26 pm
To se zove konkurencija i damping. Isto se dešava svugde u svetu, nije Srbija izolovan primer. I to se dešava u svim sektorima privrede. Na primer, zašto ne postoje mali brendovi kamiona? Odgovor je - monopol. Ne možeš ti da napraviš sad svoj motor i svoj kamion i da ga pustiš u prodaju a da bude konkurentan jednom Mercedesu ili Volvou.
Isto tako zamisli sad prevoznike. Jedan vozi za 400 dinara, drugi za 600. Putnik bira. Faktori su sledeći: cena, vreme polaska/dolaska, vozilo, osoblje, higijena i neretko putanja. Imao si primer na NS-BG da je prevoznik koji vozi liniju za Kruševac (sada drži Autokodeks, pre je bio MB Best Tours, čini mi se) koji je nudio kartu u jednom smeru za samo 260 dinara. Kome je on oteo putnike? Nikom, zato što polazi iz Novog Sada u podne, što nikom ne odgovara. Dakle, uopšte nije reč o ceni nego o brojnim faktorima. Isto tako, robovlasništvo i kapitalizam su sveprisutni i možemo o njima do sutra, ali nije to ovde tema.
Otvoreno tržište mora da nam bude cilj, ali iskreno, mislim da je Srbija previše mala za broj prevoznika koji postoje. Kada bi došlo do udruživanja više firmi u jednu, pa da imamo bar tri konkurentne sa po 300 autobusa, to bi bilo najoptimalnije kada se govori o konkurenciji. Pogledaj Vojvodinu, skoro svako selo ima svog nekog prevoznika. Realno? Nije.
Opet, pogledaj malo u avio-industriju, i vidi šta se dešava. Daću ti primer na liniji Pariz - Tuluz, najprometnijoj intraevropskoj liniji gde je interval između dva leta kraći od intervala nekih gradskih linija ovde. Na ovoj liniji imamo dva jaka prevoznika - Air France i easyJet. Ova dva prevoznika se "kolju" na ovoj liniji, baš kao i svi što rade ovde na BG - NS. Međutim, i jedan i drugi imaju svoje mušterije. Air France kao prevoznik sa jakim imenom i nivoom usluge (na primer Lasta), nudi svojim putnicima višu cenu karte, ali će biti posluženi u avionu, mogu da ponesu kofer i slično. Takođe, većina putnika koristi Air France da se konektuje iz Pariza na letove ka drugim kontinentima ili državama. easyJet pak nudi jeftinu kartu za jeftinu uslugu. Sedneš u avion, poletiš, sletiš, sve što hoćeš usput platiš. easyJet profitira na tzv. "point-to-point" putnicima, odnosno u ovom slučaju, putnicima koji iz Pariza lete za Tuluz. Epilog? Svi putnici su došli u Pariz, niko nikom nije ukrao putnike.
Hoću da kažem da su, za pravu konkurenciju potrebni jaki prevoznici a ne sitna crevca. Prema tome, ako pogledaš, sad već izanđanu, relaciju BG - NS, videćeš recimo dominaciju tri prevoznika: Dunavprevoza, Laste i Severtransa. Iako svi idu na ovoj relaciji, oni jedni drugima nisu konkurencija. Dunavprevoz često vozi starim putem, pa putnike skuplja usput u svim naseljenim mestima. Severtrans ide autoputem, ali većina putnika ne ide za Novi Sad nego dalje za Sombor. Lasta u tom slučaju, na primer, ide samo do Novog Sada i njima je ključno da imaju putnike na ovoj relaciji. Lasta, kao najveći igrač, može da uradi žestok damping na ovoj liniji, ali to neće u velikoj meri naškoditi Dunavprevozu i Severtransu u ovoj priči. Zašto? Zato što Dunavprevoz ima svoje banderaško tržište, a Severtrans vozi svoje Somborce.
Ono što hoću da kažem kroz ova dva primera jeste da svako ima svoju klijentelu a cena nije jedini način da privučeš putnike. Naveo sam ti gore faktore, verujem da si svestan toga.
Što se tiče dokumentacije sa PKS, kako onda mogu, na primer, da se izdaju gratis karte, na primer prijateljima direktora firme, ako su za sve putnike garantovani isti uslovi?
Upotreba mojih fotografija u medijima, kao i u promotivne svrhe, nije dozvoljena bez moje pismene saglasnosti.
"Razvijena zemlja nije ona gde svaki čovek može da ima svoj auto. To je mesto gde se bogati voze javnim prevozom." - Enrique Penalosa