branik je napisao:Nije bitno na koliko se obrtaja motor vrti, ako je u domenu visokog obrtnog momenta. Ne mogu sad da trazim grafikone. Ima motora kojima je u rasponu od 900-1200 dostupno 80-100% obrtnog momenta.
Limiteri brzine su obavezni za sva novoproizvedena vozila, a nase ogranicenje jeste ispod uobicajenog, mada kad je bila prica o podizanju opšteg ograncenja na autoputu sa 120 na 130, videlo se da jedan deo zapadnoevropskih zemalja sa mnogo boljom putnom infrastrukturom i dalje ima 120. Ali, ne zaboravite ni standarde stajanja u busu u Evropi i kod nas. Koliko piše stajaćih mesta u saobraćajnoj, koliko ih stoji kod nas, a koliko na zapadu?
Upravo se o tome i radi. Nepotrebno guranje velikolitražnih motora sa masivnim obrtnim momentom u visoke obrtaje. D20 maksimalni obrtni moment daje već pri 1100, možda 1200 obrtaja, dok mu se zeleno polje završava na 1400, ako se ne varam. Povećava se potrošnja goriva, decibeli rastu, mehanika se više troši itd, a ništa se na performansama ne dobija.
Izgleda mi kao da se ne vodi baš mnogo računa kakav se prenos uparuje sa velikolitražnim, a kakav sa malolitražnim motorom, kao i o tome na kakvom će terenu vozilo raditi. Prigrad, strogi grad, autoput, magistrale, izgleda totalno nebitno onima koji bi o tome trebalo da razmišljaju. Recimo, Conecti imaju malo duži prenos, pa motor pri 50km/h radi na minimumu. To važi i za zglobne Japance. Mutanti imaju baš dug četvrti stepen prenosa, idealno rešenje za prigradske linije. N serija već ima malo kraći prenos, al opet adekvatnije podešen nego kod M-a čini mi se. I da ne nabrajam dalje.
Nikako nije rešenje limitirati autobuse na 60km/h, sem ako nije u pitanju strogo gradska sredina. Opterećenje, tj broj stajaćih putnika, obično nije tako velik na prigradskim linijama, a na kraju krajeva, kad je gužva baš velika, vozi se sporije i nema problema. Linija 493 (Beograd Mladenovac autoputem), čist je primer koliko se zakon poštuje i sprovodi, pošto pomenuta ima taman toliko putnika u špicu, da autobus pomalo podseća na konzervu sardina. Na njoj obično voze SOR-ovi, koji skoro uvek idu maksimalnom brzinom od 100km/h. Nikad nisam čuo da je ijedan autobus zbog toga zaustavljen, a vozač kažnjen, dok na drugoj strani imamo zglobne, pa i solo autobuse na nemalom broju prigradskih linija koje idu autoputem, brzinama retko većim od 60, eventualno 70km/h. Reč je o linijama koje najčešće nemaju veći broj stajaćih putnika.