od s215hdh » Sre Apr 09, 2008 8:59 pm
MAN AD (Maschienfabrik Augsbur – Nürnberg AG) je jedna od najvecih fabrika vozila i masina u Evropi sa sedistem u Minhenu. Zaposljava sirom sveta oko 55 000 radnika ( u Nemckoj oko 34 000 i van Nemacke oko 21 000) i ostvaruje godisnji promet od 15,5 milijardi evra (podatak iz 2007.), od toga 75% van nemackog trzista. Oblasti poslovanja MANa su komercijalna vozila, dizel motori, turbo masine i industrijske usluge. MAN je u DAX listi na frankfurtskoj berzi. Zajedno sa Rudolfom Dieselom MAN je razvijao prvi dizel motor na svetu u Augsburgu (1894-1897). 2008. godine je MAN proslavio 250 godina postojanja.
Obe fabrike iz imena u Augsburgu i Nirnbergu nastale su 1840./1841. godine i stopile su se 1898. u Ujedinjene fabriku masina Augsbrg i fabriku za masine Nirnberg AD. Deset godina kasnije preimenovana je fabrika u Fabriku masina Augburg-Nirnberg – MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Augsburg).
Koreni danasnjeg MAN koncerna sezu jos u 1758. godinu. TAda je u Oberhausenu osnovana gvozdjara „St. Antnony“, koja je obelezila proizvodnju gvozdja i celika. 1782. godine je osnovana i gvozdjara „Gute Hoffnung“ (Dobra nada). Iz obe radionice je u decenijama koje su usledile nastala GHH fabrika, koju je 1921. godine vecinski preuzeo MAN AD.
Za vreme Drugog svetskog rata su radionice MANa u Nirnbergu bile meta teskih bombaskih napada, jer je u MANu bilo proizvodjeno 40% oklopnih vozila. U to vreme je MAN proizvodio i traktore. Kratko posle rata je MAN proizveo prvi traktor sa pogonom na sve tockove, AS 325. 1963. godine je obustavljena proizvodnja danas prevazidjenih traktora, koji su danas ostali samo deo kolekcionarskih zbirki.
Kada je pocetkom 80ih godina XX veka MAN dospeo u tesku krizu, tadasnji GHH sef Manfred Lennings je napravio koncept sanacije, koji je sve podkoncerne stopio u jedan. Posle povlacenja gore pomenutog je MAN ponovo konstituisan i 1986. godine je sediste firme premesteno iz Obernhausena u Minhen.
Od 1986. godine je MAN proizvodio sinska vozila pod imenom MAN Gutehoffnungshütte Schienenverkehrstechnik AG. Proizvodjeni su sinobusi za Nemacke zeleznice i privatni vozovi, kao i metroi i tramvaji. Godine 1990. je MAN deo za proizvodnji sinskih vozila prodao AEGu. Godine 1989. MAN je kupio kamionski deo austrijskog Steyer Daimler Puch AD.
Zatim, 2001. godine MAN preuzima stutgartskog proizvodjaca autobusa Gottlog Auwärter D.O.O. &CO KG, koji je proizvodio autobuse pod imenom Neoplan. OD tada je afirmisan kao Neoplan Bus GmbH (D.O.O.) i ujedinjen sa MANovim odeljenjem za prouvodnju autobusa u grupu NEOMAN.
U septembru 2006. godine ponudio je MAN preuzimanje svedskog konkurenta Skanije i to za sumu od 10,3 milijardi evra. Iako jeKomisija Evropske unije odobrila ponudu, MAN je 23. januara 2007. samovoljno povukao ponudu, posto su veliki akcionari Skanije i VWa odbili ponudu MANa.
Jubilej 250 godina
2008. godine obelezava MAN 250 godina postojanja. Odrzavaju se brojne proslave u fabrikama i ispostavama. Rajnski industrijski muzej u Ibernhausenu posvecuje jubileju od maja meseca izlozbu „250 godina nemacke istorije industrije“. U Nemackom muzeju u Minhenu je od oktobra izlozba o zavidnim industrijskim proizvodima tradicionalnog preduzeca. Tamo je vec godinama prvi dizel motor, napravljen u tadasnjoj fabrici masina u Augsburgu. Od 6. do 8.. juna je predvidjena Oldtimer – Tour od Minhena preko Augsburga do Nirnberga. Vrhunac jubileumske godine je rodjendanska proslava u oktobru u minhenskoj rezidenciji.