Logo

Široki kolosek, da ili ne?

Slike i rasprave o tramvajima, vozovima, metroima i drugim šinskim vozilima.

Široki kolosek, da ili ne?

Postod Sloba » Čet Apr 10, 2008 8:46 pm

Prednosti i mane širokog i uskog koloseka. Samo da napomenem:
1435 mm- široki
1000 mm- uski
Upotreba mojih fotografija u medijima, kao i u promotivne svrhe, nije dozvoljena bez moje pismene saglasnosti.

"Razvijena zemlja nije ona gde svaki čovek može da ima svoj auto. To je mesto gde se bogati voze javnim prevozom." - Enrique Penalosa
Korisnikov avatar
Sloba
Član
 
Postovi: 10781
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 6:45 pm
Lokacija: Novi Sad

Široki kolosek, da ili ne?

Sponzor

 

Postod Milanche » Čet Apr 10, 2008 9:05 pm

A da li ste se pitali zašto baš 1435mm?
Citiram tekst sa Railserbia
Napisao "Mali Panta"

Baš nam je profesor Ilija Tanackov na fakultetu pričao zbog čega je to tako. Naime, konji kada vuku kočije prave trag na putu. Taj trag je trag između nogu jednog konja. Kada se izmeri širina između traga jednog konja i traga drugog konja, jer tada je najčešće bio dvopreg, dobije se 1435mm. Prilikom gradnje rudarkih pruga, vuču vagoneta su obavljali konji. Ako bi kojeim slučajem napravili kolosek koji odstupa od 1435mm konj bi nogom gazio po šinama i polomio bi je. A svi znamo šta bude sa knjem kada polomi nogu!? Da nebi konji lomili noge usvojili su širinu od 1435mm. Na ovoj širini koloseka, dva konja kada vuku kola leva prednja i leva zadnja noga idu sa unutrašnje strane šine a desna prednja i desna zadnja idu sa spoljnje strane šine. Kod drugog konja je obrnuto. Desne idu sunutrašnje a leve sa spoljašnje strane. Na taj način konji gaze pored šina a ne po šinama i ne dolazi do loma nogu.
Eto, zahvaljujući konjima je 1435mm.
Nadam se da sam dobro objasnio!


Pa vi vidite! :D
Milanche
Član
 
Postovi: 713
Pridružio se: Pet Feb 08, 2008 2:54 am
Lokacija: Niš

Postod markotar » Čet Apr 10, 2008 10:35 pm

Samo mala ispravka - nije siroki kolosek vec "Standardni kolosek"!!!! On sluzi kao referenca, dakle sve sto je uze od 1435 mm je uski kolosek a sve sto je sire od toga je siroki kolosek.

Npr. vec je pomenuto da je sirina uskog koloseka najcesce 1000 mm, sa druge strane obicno je sirina sirokog koloseka 1524 mm (to je sirina koloseka u ex SSSR i Mongoliji), mada postoje i siri, npr. u Spaniji je mislim 1668 mm.
markotar
Član
 
Postovi: 1785
Pridružio se: Sub Feb 23, 2008 7:44 pm
Lokacija: Beograd

Postod Sloba » Sub Jun 21, 2008 6:44 pm

ČKD, znaš li nešto više o ovome?
Upotreba mojih fotografija u medijima, kao i u promotivne svrhe, nije dozvoljena bez moje pismene saglasnosti.

"Razvijena zemlja nije ona gde svaki čovek može da ima svoj auto. To je mesto gde se bogati voze javnim prevozom." - Enrique Penalosa
Korisnikov avatar
Sloba
Član
 
Postovi: 10781
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 6:45 pm
Lokacija: Novi Sad

Postod CKD-KT4 » Sub Jun 21, 2008 7:36 pm

Sve zavisi od namene, npr. današnja tramvajska mreža grada Zagreba nikako ne bi mogla da se prebaci na široki kolosek zbog krivina i rasporeda ulica. S druge strane normalnim, odnosno širim kolosekom mogu da se kreću šira vozila, što znači vozila većeg kapaciteta (uporedi dva tramvaja iste dužine, no sa različitim širinama: više putnika će ući u šire vozilo).

Zbog gorepomenutog razloga, Sofija je pre dvatesetak godina napravila dve tramvajske linije normalnog koloseka, iako dotadašnja mreža imala pruge koloseka od 1009mm, ali samo tamo gde je to moglo.
Evo jedne fotke koja izgleda pokazuje da je umesto uskokolosečne napravljena pruga normalnog koloseka:
Image
Izvor: http://www.railfaneurope.net/
Isto tako je važno napomenuti da je metro u Bilbaou je 1m i većina pruga u Japanu (čak i onih brzih) 1067mm.

Dakle sve zavisi od potrebe i mogućnosti.
CKD-KT4
Student saobraćaja
 
Postovi: 1291
Pridružio se: Čet Maj 22, 2008 11:21 pm
Lokacija: Beograd

Postod leif aka paparazzo » Pon Sep 22, 2008 11:52 pm

procitao sam negde da su tramvaji na 1435 stabilniji od onih na 1000
Korisnikov avatar
leif aka paparazzo
Član
 
Postovi: 519
Pridružio se: Sub Feb 09, 2008 2:58 am
Lokacija: Novi Sad

Postod Senke » Uto Sep 23, 2008 12:35 am

naravno.
Senke
Član
 
Postovi: 672
Pridružio se: Ned Apr 06, 2008 12:17 pm
Lokacija: Beograd

Postod IvanPZ » Pet Okt 17, 2008 3:54 pm

1435 jer se tako mogu integrirati i kombinirati vlakovi s tramvajima.
IvanPZ
Novi član
 
Postovi: 1
Pridružio se: Pet Sep 12, 2008 9:58 am

Postod Sloba » Pet Okt 17, 2008 4:49 pm

Ne, razlika je u napajanju dok bi dizel lokomotive mogle vući vozove kroz svaku ulicu! :wink: :lol:
Korisnikov avatar
Sloba
Član
 
Postovi: 10781
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 6:45 pm
Lokacija: Novi Sad

Postod brzi » Pon Okt 20, 2008 5:22 pm

leif aka paparazzo je napisao:procitao sam negde da su tramvaji na 1435 stabilniji od onih na 1000

Jeste,ali iskreno, sve zavisi od dobrog održavanja pruge i vozila. Tramvaji na standardnom koloseku nisu nešto posebno stabilnija od ovih metarskih. Možda najveća prednost standardnog koloseka je upravo što je ''standardni'', svi proizvođači uglavnom proizvode šinska vozila sa standardnim kolosekom.
Ukratko, moje mišljenje je da Beograd ne treba menajti postojeću tramvajsku mrežu s metarskog kolseka na standardni jer je isuviše skupo i previše zezanja. Nemam ništa protiv da grade neku posebnu liniju tramvaja sa standardnim kolosekom nezavisnu od postojeće. A Novi Sad, Subotica ili Niš koji žele ponovo da uvedu tramvaj, pošto idu ispočetka, ipak treba da uvedu standardni kolosek. Doduše Niš i Novi Sad su imali standardni kolosek za tramvaje.
brzi
Član
 
Postovi: 67
Pridružio se: Sre Okt 15, 2008 2:30 pm
Lokacija: Beograd

Postod Karlito » Pet Jan 23, 2009 9:36 pm

Mali pregled novih sistema 1000mm.

GERMANY

Oberhausen Tram 1000mm 1996

NORTH KOREA

Pyongyang Tram 1435mm 1991
Tram 1000mm 1996
Metro 1435mm 1973

SPAIN

Alacant Tram 1000mm 1999
Bilbao(Bilbo) Tram 1000mm 2002
Metro 1000mm 1995
San Sebastian (Donostia) Tram 1000mm Proposed

TURKEY

Eskisehir Tram 1000mm 2004

UKRAINA

Molochne Tram 1000mm 1990

Prednost uskog koloseka je bolje uklapanje gde je potrebno ugraditi manji poluprecnik krivine, i bolje ponasanje u krivinama manjeg poluprecnika. Ostalo je uglavnom na strani sirokog koloseka. Takodje, ukoliko bi se gradio takav sistem u Beogradu morao bi se graditi od nule, bukvalno.
Karlito
Član
 
Postovi: 29
Pridružio se: Čet Jan 22, 2009 10:51 pm
Lokacija: Saobracajni fakultet


Povratak na Šinska vozila

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost