od Kesha » Pon Feb 26, 2018 10:48 pm
Čini mi se da sam ja malo pokrenuo raspravu o eventualnom pokretanju proizvodnje mini i midi bus programa u Ikarbusu, pa da se još malo osvrnem na to. Prvo, slažem se da je za Ikarbus trenutno jedino rešenje, ukoliko bi želeo da uspostavi pomenuti program, karoseriranje šasija renomiranih evropskih proizvođača. S druge strane, ne mislim da trebaju to biti šasije IVECO-ovog Daily-a ili mercedesovog Sprintera, već prava autobuska, kao kod IK107, koji za osnovu ima RABA šasiju sa ne baš sofisticiranim vešanjem i obe krute osovine, pa nije mogao pružiti bog zna kakav komfor. No, nije mu to jedina mana, pa iako nije bio baš mnogo problematičan, ipak se ne može smatrati uspešnim projektom.
Glavni razlozi mog protivljenja da imamo još jednu fabriku za karoseriranje kombi šasija, jesu to što već imamo karoseriste Rayan i FENIKSBUS, kao vrlo solidne i već prihvaćene na tržištu, i to što nam treba "pravi" mini ili midi bus, koji ipak po pitanju ergonomije ne zaostaje mnogo od klasičnog autobusa, za razliku od kombi vozila, koja su pre prilagođena za prevoz tereta nego ljudi. Kapacitet im je ograničen širinom šasije, a i većinom imaju gibnjeve na zadnjoj osovini, što ih čini jako neudobnim, pogotovu pod malim opterećenjem. Skučeni su i klaustrofobični, sa obično, manjim staklenim površinama, a i ne mogu biti niskog poda zbog konstrukcije same šasije. No, IVECO ima i proširene šasije na koju je moguće montirati i nadgradnje većih prepusta, pa malo više nalikuju na autobus. Nudi to i Mercedes, ali takvih vozila još nema na našem tržištu. Pritom, u svojim skupljim varijantama nude i vazdušno oslanjanje, što ih još više približava svetu "pravih" autobusa. E sad, najčešće se na takve šasije montiraju nadogradnje za turistički segment, i tu već takva vozila imaju jako široku primenu. Varijante za gradski prevoz su već dosta siromašnije, poput ovih naših beogradskih Sprintera. Glavna prednost u odnosu na klasične mini autobuse, pretpostavljam, jeste cena. FENIKSBUS već ima znatno ozbiljnija vozila u ponudi, ali skuplja naravno, pa bi Ikarbus možda njima mogao biti konkurent proizvodnjom klasičnih autobusa dužine od 7/8 do 10,5 metara recimo. Ostaje pitanje cene, kao i stvarne potrebe tržišta za malo ozbiljnija vozila od tek karoseriranih furgona. Takođe, ostaje i segment malih turističkih autobusa, kakva je bila ikarbusova 308-ica, za koje vidim ima zainteresovanih kupaca kod nas i u regionu. Opet, i tu ne bi bilo loše imati i malo dužu verziju od oko desetak metara. Inače, minibus segment ne poznajem baš mnogo, pa ne zamerite ako sam u nečem pogrešio, ili izneo netačan podatak.