od Kesha » Pon Apr 23, 2018 9:54 am
Po snazi i obrtnom momentu D08 se ne može uporediti sa D28, a kamoli sa D20 motorom. No, ako uzmemo u obzir verovatno ne baš malu razliku u ceni u odnosu na velikolitražne motore, a pretpostavljam i da su manji potrošači goriva, inače jako bitna stavka, nameće se zaključak da je potpuno opravdana ugradnja D08 motora u solo gradske, prigradske, pa i međugradske autobuse. Sećam se solo Japanaca (SL283) dok su još bili novi, i uopšte dok su bili u dobrom stanju. Odlično su išli, i iskreno nisam osećao neki manjak snage. Isto važi i za novije 112-ice sa modernizovanim D08 motorom. Bio uparen sa VOITH ili Zf EcoLife menjačem, ima sasvim zadovoljavajuće performanse. Ako do generalne uz dobro održavanje može da savlada oko 700.000 kilometara, uz već pomenutu nižu nabavnu cenu i potrošnju goriva, kao i moguće niže troškove održavanja, predstavlja bolji izbor u odnosu na D20, pogotovu ako autobus neće raditi na bog zna kako zahtevnom terenu. Tu je i pitanje ekologije, kao još jedan plus na strani D08 motora. GSP generalno nema loše iskustvo sa njima i pored ne baš sjajnog održavanja. D28 se pokazao jako zahvalnim za održavanje, ali je svaki imao više intervencija, dok je D20 vrhunac ponude velikog MAN-a. Nažalost, dosta ih je postradalo od neadekvatnog upotrebe i održavanja. MAN uvodi u ponudu i SCANIA-ijin DC9 motor, a pod oznakom D15. Nadam se da će ih biti i kod nas. Odličan agregat od jedva devet litara i pet cilindara, ali odličnih karakteristika i po putanju snage i obrtnog momenta.
Inače, većina autobusa u Beogradu, a kod privatnih prevoznika ima malolitražne motore. Po meni, izdvaja se VOLVO-ov D7, poreklom Deutz-ov, a i oni autobusi opremljeni mercedesovim OM936, pa i OM926 motorom idu dosta dobro. Ima ih poprilično i sa D08 motorom naravno.