IAA 2014: Iz Hanovera u budućnostSa najveće međunarodne fešte privrednih vozila IAA 2014, koja je počela u Hanoveru, ekskluzivno izveštava portal Autobusi.NET. Naši verni čitaoci i članovi Foruma Autobusi.NET su imali prilike da se upoznaju sa novitetima sajma dan pre njegovog otvaranja za publiku.Pod sloganom „Driving the Future“, vožnja budućnosti je počela u Hanoveru 25. septembra, a trajaće sve do 2. oktobra. Međunarodni sajam komercijalnih vozila IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) se održava 65. put, a po veličini izložbenog prostora i broju izlagača, skoro je dostigao rekordnu 2008. godinu. Na prostoru od skoro 265.000 m² učestvuje tačno 2.066 izlagača iz 45 zemalja, što je porast od 9%. Od ukupnog broja izlagača je 59% stranih izlagača, od kojih je trećina iz Kine, čak oko 200.
Ova manifestacija tradicionlano privlači veliku pažnju stručnih medija, pa je tako ove godine akreditovano preko 2.000 novinara iz više od 50 zemalja, među kojima je i
Autobusi.NET. U dva novinarska dana je organizovano ukupno 82 konferencije za štampu na kojim su predstavljene inovacije iz svih segmenata koje pokriva IAA, od lakih dostavnih vozila do teških kamiona, od minibusa, preko gradskih do turističkih autobusa, i od proizvođača prikolica i nadgradnji do brojnih dobavljača opreme.
Na ovom međunarodnom sajmu su dodeljene i prestižne nagrade za autobus, kamion i dostavno vozilo godine. Tako je nagrada „International Bus of the Year 2015“ dodeljena kompaniji MAN Truck & Bus za zglobni autobus na gas Lion’s City GL CNG, dok je „International Truck of the Year 2015“ osvojio kamion Renault Trucks T, a titulu „International Van of the Year 2015“ je poneo Iveco Daily.
Tiše. Čistije. Ekonomičnije. To bi bile tri reči koje ukratko opisuju pravac kojim se zaputila autobuska industrija danas, kada se sagleda sve što je u Hanoveru predstavila ova grana privrednih vozila. Odmah zapada u oko da Euro 5 već polako postaje stvar istorije i da se proizvođači motora utrkuju u inovacijama koje čine nivo potrošnje goriva i nivo zagađenja nezamislivim samo pre par godina. Za uho slabo šta zapada, jer su novi autobusi toliko postali tihi, da to za običnog pešaka postaje gotovo opasno. Autobusi postaju sve neprimetniji u gradu, kada su u pitanju buka i zagađenje životne sredine. Sa druge strane, autobusi postaju sve primetniji kada je u pitanju njihov dizajn i celokupan doživljaj koji oni pružaju putnicima sa stanovišta komfora, a budućim kupcima sa stanovišta ergonomije, ekonomičnosti i održavanja.
Alternativni pogoni kao što su komprimovani prirodni gas ili biogas, hibridni pogon i autobusi na baterije, upadljivi su na svakom koraku. Ove godine je posebno organizovan poligon za testiranje vozila na elektro pogon i tu su bili prisutni razni proizvođači autobusa, ali i kamiona i specijalnih vozila.
O svemu izloženom na sajmu IAA 2014 će
Autobusi.NET detaljnije pisati u narednim reportažama. Od mnoštva svetskih premijera, pomenućemo ovog puta nekoliko najvećih i najinteresantnijih.
Poljski Solaris Bus & Coach je predstavio pompezno najavljivanu četvrtu generaciju gradskog autobusa Solaris Urbino, i to u solo i zglobnoj varijanti. Novi futuristički dizajn Urbina vas nikako ne može ostaviti ravnodušnim, jer ovde novina nije samo njegov izgled, već su granice pomerene i kad je u pitanju tehnologija izrade same konstrukcije šasije i karoserije, neobičan poprečni presek samog vozila sa smanjenom unutrašnjom visiom, kao i unifikacija spoljašnjeg izgleda bez obzira na to da li je vozilo niskopodno ili low-entry i kakve komponente krije na krovu.
Belgijski Van Hool je predstavio potpuno novu gamu turističkih autobusa, model Van Hool EX, koji će se proizvoditi u susednoj Makedoniji za potrebe evropskog, ali i drugih tržišta. U toj fabrici u Skoplju se već proizvode autobusi belgijske marke namenjeni izvozu u SAD. Novu gamu sačinjavaju tri modela (15H, 16M i 17H), od kojih su dva bila izložena publici (15H i 16M).
MAN Truck & Bus je predstavio slavodobitnika nagrade „International Bus of the Year 2015“, produženi zglobni autobus dužine 18,75 metara, MAN Lion’s City GL CNG, ali i njegovu dizel varijantu sa Euro 6 motorom. U Euro 6 varijanti je predstavljen i low entry model dužine 14,7 metara, MAN Lion’s City L LE CNG. Podrazumeva se da je prisutan i hibridni gradski autobus Lion’s City. Od turističkih modela, MAN je predstavio midi varijantu autobusa Lion’s Coach.
Ovaj put se u Hanoveru pojavljuje i MAN Latin America, sa VW teškim programom. Tim povodom je predstavljen i brazilski autobus Marcopolo sa šasijom Volksbus 18.280 OT LE.
Kada je Daimler u pitanju, najviše novosti ima na štandu Setre, jer je dopunjena paleta HD modela i predstavljen novi model MD okviru serije ComfortClass 500. Noviteta ima i u seriji MultiClass 400, Setra je predstavila model UL business u low-entry varijanti.
Švedski Volvo je predstavio novi gradski autobus 7900 Electric Hybrid sa specijalnim pantografom za brzo punjenje baterija. Izloženi autobus je već ofarban u boje prvog kupca, a to je prevoznik iz Hamburga.
Na ovom sajmu je i švedska Scania predstavila svoju hibridnu varijantu autobusa. Radi se o modelu Scania Citywide LE na paralelni hibridni pogon.
Pratite nas sa novim informacijama i fotografijama koje nastavljamo da objavljujemo na portalu, kao i na Forumu Autobusi.NET i na našoj Facebook stranici.
Tekst i foto: Saša Conić