od Kesha » Uto Dec 05, 2017 9:05 am
Da si uopšte i pročitao ono što je Branik napisao, ne bi lupao gluposti. Upravo suprotno od toga, odnosno Conecto ni po čemu nije sofisticiran, kao ni Japanci. Ne preterano komplikovano održavanje praćeno jednostavnom elektronikom, omogućilo je i jednima i drugima da poprilično dugo i uspešno rade. Naravno, na to je uticao i tretman koji su imali, pogotovo Japanci. Conecto-i od samog početka imaju svoje majstore i u slučaju kvara, ne daju ih da ih rade oni koji za njih nisu zaduženi, bez obzira što bi za taj dan ostali bez vozila, pošto majstori za njih rade samo prvu smenu koliko znam. Prva sofisticirana vozila u GSP-u, bili su pripadnici popljuvane N serije, koja je baš zbog nepostojanja obuke u ono vreme, mnogo nepoznanica u tom trenutku vezanih za taj tip vozila, i završila kako je završila. Mislim, nije još završila, ali je zato jako brzo, da tako kažem, osakaćena. Pritom je i mehanika bila nepoznanica i kad se spoje nedostaci samih vozila sa nestručnm radnicima održavanja, dobiješ autobuse koji više vremena provedu u garaži nego na liniji. Na kraju su bili ispušteni i od samog proizvođača, a razlozi su svima dobro poznati. Japanci su uz autobuse dali i gomilu rezervnih delova, pa čak i potpuno nove savremene dizalice. Radnici su naravno prošli obuku, mada Japanci i nisu imali ništa toliko specijalno sa čim se održavanje već nije susretalo. To važi i za Concto sa izuzetkom veće količine delova, s obzirom da nisu donirani, već kupljeni.
Što se nedostataka tiče, Japanci imaju od samog starta problema sa zagađivanjem vazdušne instalacije. Dodatnom ugradnjom oduljivača, problem nije rešen. Boce za vazduh kod zgobova su izgleda previše izložene spoljnom uticaju. Drugih većih nedostataka nemaju. Motori ko motori, a o tome je već pisano, svima su već bili dobro poznati (D28 LUH24). Nije zahtevan za održavanje, a moguće je uraditi nekoliko generalnih relativno lako. Isto važi i za Conecto i njegov OM447hla u prvoj seriji i OM457hla u drugoj. U pitanju su skoro pa identične jedinice, koje su i nastale iz zajedničke saradnje Mercedesa i MAN-a još iz 80-tih godina. SL283 je već neka druga priča zbog malolitražnog D0836 motora, koji naravno ne može biti izdržljiv kao D28, a i nije ih pre bilo u GSP-u. Nažalost, mnogo ih je, već odavno rashodovanih na Karaburmi. Conecto je stvarno dobro napravljen autobus, pogotovo druga serija sa velikim hladnjacima. Prva je imala nedostatke u vidu blokiranja upravljača (problem je mislim u servo pumpi), pa je tražio kontru i u ne baš izdržljivim diferencijacijalima. To je ono što sam mogao čuti od ljudi iz Kosmaja. Druga serija nije mislim imala nekih većih problema, a inače, mana im je i mali rezervoar za gorivo. Ne znam koja je litraža u pitanju, ali većini im je potrebno dolivanje u toku dana. Standard za solo je oko 300l koliko znam. I kod zglobnih Japanaca problem su rezervoari, samo što nije u pitanju kapacitet, već postavka. Naime, imaju jedan od 300l i jedan od 150l, pa zato i dolazi do izlivanja nafte pri ulasku u krivinu, pošto nafta iz velikog isteruje gorivo iz malog rezervoara, jer čep jednostavno to ne može da zadrži. Za Concto-e ću još dodati i sigurnosne ventile, zbog kojih udaraju prednjim levim točkom u koš. Mislim to i nije nedostatak. Problem je što tih ventila najčešće nema. Sve u svemu, GSP je i sa jednima i sa drugima dobio dobra vozila u kritičnom trenutku. Nažalost, malo je urađeno da se i GSP ubaci u nove tehnološke tokove, a moderni autobusi ipak traže mnogo više po pitanju održavanja, pa i adekvatnog korišćenja. Nadam se će Grad u budućnosti, malo više pažnje posvetiti GSP-u.