Logo

Kocnice i usporivaci

Sve rasprave vezane za tehniku, za autobuse, naravno.

Kocnice i usporivaci

Postod volvos » Ned Feb 10, 2008 8:07 pm

Evo ova tema se meni cini zanimljiva ako ima zainteresovanih mozemo poceti,a bitna stvar je da nesto treba znati o njima,jer kad se prica o velikim brzinama treba i kocnicama
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Kocnice i usporivaci

Sponzor

 

Postod volvos » Ned Feb 10, 2008 9:12 pm

Niko se jos nije oglasio ali evo ja cu da pocnem

Za pocetak nesto o dobos kocnicama,koje se u najvise slucajeva koriste.One su najjednoistavnije.
One,kao i sve kocnice rade na principu trenja.Kocione plocice ili vec svima poznate kao pakne,pritisnu se na kocionu povrsinu dobosa i tako vozilio usporava,nikakva filozofija,ali i tu ima dosta bitnih stvari i delova tog sistema.
evo jedne slike najprostije dobos sistema da bi bilo malo jasnije

Image

Glavni kocioni cilindar

On ima zadatak da obezbedi pritisak ulja ka klipovima u dobosima koji sire pakne,a to se stvara pritiskom na pedalu kocnice.Najcesci kocioni cilindara ai najvise se koristi je takozvani dvokruzni sistem,dvokruzni sistem se zove jer nezavisno od prednjih i zadnjih kocnica stvara pritisak,to znaci da u slucaju otkaze prednji imate zadnji sistem da se zaustaviti.

Image

svi su videli da boca za ulje ima dve komore a to je bas zbog tog dvokruznog sistema i u slucaju da ulje negde curi bezbedno cete se zaustaviti.

Dobos

Image

Pritiskom na pedalu kocnice ulje pod pritiskom siri klipove koji se nalaze u dobosu i pritiska nosac kocioni obloga i tako vrsi trenje .Kada se pojavi trenje ceo sistem se zakrece i tako se pojavljuje sila kocenja a da bi se kocione obloge vratile na svoje mesto za to se brinu opruge

Evo ja sam se potrudio da malo objasnim,nadam se da ce to nekog zanimati a neka se ostali koji imaju malo znanja o ovome neka nastavi temu :D
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 11:03 am

Ajde potrudicu se danas ako stignem
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod sasa-74 » Pon Feb 11, 2008 12:13 pm

koji autobus nosi ovaj tip kocnica ovo mi vise lici na sistem kocenja kod putnickih vozila sorry ako gresim.
negas je napisao: Nema auta bez TAMica! Nekad su inzenjeri Dajca projektovali motor za bus bez goriva, al im bilo glupo zbog konkurencije, pa resili da ga naprave samo da radi bez vode :wink: :wink:
sasa-74
Mehaničar
 
Postovi: 3160
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 4:10 pm
Lokacija: Batocina

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 12:57 pm

Pa isti je to sistem i kod putnickih i kod teretnih ovo koriste i jedni i drugi samo je velicina drugacija,naravno starije generacije
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod sasa-74 » Pon Feb 11, 2008 1:29 pm

ovako nesto sam vidjao samo kod Tam-a sa uljnim kocenjem da kazem slicno. Sad se uglavnom koristi vazduh umesto ulja .
negas je napisao: Nema auta bez TAMica! Nekad su inzenjeri Dajca projektovali motor za bus bez goriva, al im bilo glupo zbog konkurencije, pa resili da ga naprave samo da radi bez vode :wink: :wink:
sasa-74
Mehaničar
 
Postovi: 3160
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 4:10 pm
Lokacija: Batocina

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 1:32 pm

sasa-74 je napisao:ovako nesto sam vidjao samo kod Tam-a sa uljnim kocenjem da kazem slicno. Sad se uglavnom koristi vazduh umesto ulja .

Pa da, sada je uglavnom vazdusno
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 1:54 pm

RETARDER


Ovaj sistem se fabricki ugradjuje u vozila kao trajni usporivaci i lli se naknadno ugradjuje ukoliko vlasnik vozila to odluci.Ovaj sistem je veoma bezbedan jer se manje habaju kocione oblege i slabo je kvarljiv.Retarder je bezhabajući tj. hidraulični sistem usporavanja vozila koji se ugrađuje na menjač kod kraćih vozila ili na mestu međuležaja kardana kod dužih vozila . Pod kraćim vozilom se podrazumeva vozilo sa rastojanjem izmedu točkova manjim od 3900 mm, a pod dužim sa osovinskim rastojanjem većim od 3900 mm. Najvažnija prednost ovog sistema se sastoji u tome što se njime.
štede kočione obloge i doboši
štedi se gorivo
skraćuje se vreme vožnje
povećava se bezbednost vožnje
povecava se vek trajanja pneumatika

Image

Kada se ugradi retarder nema potrebe za aktiviranjem nožne kočnice osim u slučajevima kada se staje. Retarder svodi brzinu kretanja vozila sa neke maksimalne brzine na brzinu do 8-10 km/h a onda nožna kočnica preuzima preostali mali deo "posla" da vozilo sa tako male brzine zaustavi. Dakle klasične doboš ili disk kočnice nemaju "posla" u području brzine izmedu 100 i 10 km/h posledicom čega su uvek hladne i spremne za iznenadne situacije i ne troše se. Elektronskom komandom, koja se ugradjuje uz retardere, možete odredenim položajem ručice pored volana da memorišete trenutnu brzinu "spuštanja" niz nizbrdicu koja je dugacka i niz brdo vozite stalno tom brzinom - na primer 40 km/h (kamion se ne usporava ali ne dopušta dalje povecanje brzine). Dakle vozac ubrza vozilo niz nizbrdicu i kod neke brzine, za koju on oceni da je stabilna, povuce ručicu u položaj 1, čime se ta brzina pamti i održava duž cele nizbrdice. Ako hoće da više uspori vozilo onda ručicu pomeri u sledeći položaj

Ugradnjom retardera se rešava onaj stalni problem koji imaju vozači pri vožnji kamiona sa motorom velike snage (na primer 440 KS) koji uz brdo pretiču druge, dok ih ti isti pretiču njega kada počne vožnja niz brdo. Svi iskusni vozači tvrde da je bolji kamion sa motorom od 330 KS i retarderom nego kamion sa motorom snage 500 KS bez retardera.

Ovaj sistem kocenja ili usporavanja je bolji i vise se koristi u danasnje vreme jer se za razliku od vremena kada su se najvise koristile dobos kocnice pa do danas,tovarni prostor i brzina kretanja vozila po danasnjim putevima znatno povecao.

Danas se vozi prosečnom brzinom od 80 km/h. Po ravnici nema problema, na usponu opet nema problema ako motor ima snage da izvuče, ali na nizbrdici se ta brzina može ostvariti samo ukoliko se na odgovarajući način i bezbedno može zakočiti/usporiti. Motorna kočnica ne zadovoljava jer kod visokih brzina ima malo kočiono dejstvo. Idealno je - kombinacija motorne kočnice i retardera.
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 2:00 pm

Kada se prica o retarderima danas se u svetu kao najbolji retarder pokazao VOITH.Kod vozila koji imaju ovajusporivac kocione oblege izdrzavaju i do 10 puta vise,a dobosi su rastereceniji i takodje duze izdrzavaju,Potrošnja struje je mala, dok kod električnih, po pravilu, akumulatori i anlaseri moraju biti pojačani i češce menjani.

Voith retarderi su prave trajne kočnice bez "fadinga". Oni preuzimaju od 80% do 90% svih kočnih procesa. Time se na dugim nizbrdicama uvek imaju hladne i, za intenzivnu primenu, sposobne radne kočnice za iznenadni slučaj. Voith retarderi su nezavisni od stepena prenosa u menjaču. Nema prekida kočione sile pri šaltanju menjača, što predstavlja aktivnu sigurnost.
Vožnja sa konstantnom brzinom na nizbrdicama se jednostavno uključi pomeranjem ručice u položaj 1. Porast jačine kočenja je kontinualan što je posebno važno kod teških kamiona radi bezbednosti i kod autobusa radi komfora /udobnosti putnika.

Odvođenje toplote je efikasno rešeno, preko sistema za hlađenje motora vozila, čime se dobija značajno niža radna temperatura nego kod kočnica sa vrtložnom strujom, a sve bez negativnog uticaja na okolne delove.

Kod vozila sa VOITH retarderima je moguće naglo zaustavljanje i parkiranje, bez skoka temperature i bez praznih akumulatora.

Image
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 2:06 pm

Kada vozač aktivira retarder, radni medijum (ulje) ubrizgava se vazdušnom kompresijom u prostor između rotora i statora. Okretanje rotora za sobom povlači ulje, koje onda kruži zatvorenim tokom između rotora i statora.

Budući da su mu u tom kretanju snažna prepreka lopatice statora, ulju se usporava vrtloženje, pa se time "koče" rotor retardera i smanjuje broj obrtaja retarderovog vratila (kardana).

Momenat ("snagu") kočenja određuje regulacioni ventil, koji zadržava manju ili veću količinu ulja izmedu rotora i statora. Kada se retarder isključi, za pražnjenje radnog prostora u kojem dolazi do vrtloženja ulja "brine" se centrifugalna sila.

Image

U standardnom izvođenju retarder se aktivira preko stepenastog prekidača retardera na stubu upravljača. Kod položaja 0 retarder je isključen, a u ostalim položajima prekidača trenutna brzina se održava konstantnom. Ako treba da se poveća kočno dejstvo onda se stepenasti prekidač jednostavno pomeri u viši položaj.

U osnovi gledano, retarderom se rukuje kroz nekoliko pozicija prekidača

POZICIJA 0: Isključene trajne kočnice

POZICIJA 1: 20% ukupne snage kočenja

POZICIJA 2: 40% ukupne snage kočenja

POZICIJA 3: 60% ukupne snage kočenja

POZICIJA 4: 80% ukupne snage kočenja

POZICIJA 5: 100% ukupne snage kočenja

POZICIJA 6: Memorisanje trenutne brzine i njeno povećavanje za 0,5 km/h po svakom tipkanju.

POZICIJA 7: Memorisanje trenutne brzine i njeno smanjivanje za 0,5 km/h po svakom tipkanju.


Image

Voith danas ima najsnažniji retarder na tržištu, kao i retardere prilagođene snazi srednjih i lakših vozila. Voith ima najfleksibilniji i sveobuhvatan program retardera, tako da nema mesta sumnji da li se ovaj retarder može ugraditi u vaše vozilo.

Posebno je važno i to da samo Voith nudi retardere van i u liniji transmisije menjaca.

Zaključak je da je Voith sa svojim programom retardera otvoren za sve proizvođače vozila i menjača
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod deni » Pon Feb 11, 2008 2:38 pm

Hvala,jako poucan tekst...
ja sam cuo za neki izraz intarder???kao deluje nesto na kardansko vratilo
da li to postoji uopste??
deni
Član
 
Postovi: 293
Pridružio se: Pet Feb 08, 2008 12:19 am
Lokacija: London UK

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 5:47 pm

Izgled retardera

Image
Image
Image
Image
Image

Na prvoj slici je retarder na sasiji Volvo B10M a ostale slike su na sasiji Volvo B12B
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod volvos » Pon Feb 11, 2008 6:34 pm

EBS

Evo nesto i o ovome ,koliko ja znam

EBs-elektronski kocioni sistem-Sluzi da se izbegne opasna situacija pri naglom kocenju ili usporavanju.EBS je elektronski regulisan sistem disk kočnica koje ne blokiraju točkove s visokim efektom kočenja i trenutnim odzivom zahvaljujući prenosu elektronskog signala.Radne kočnice i pomoćne kočnice zajedno deluju i povećavaju bezbednost i efikasnost. Poručuje se kao standardna oprema kod kamiona i autobusa sa vazdušnim oslanjanjem i, za neke primene, može se ugraditi i sa lisnatim oprugama.Kočioni signali se šalju EBS upravljačkoj jedinici kada vozač pritisne pedalu. Niz senzora za brzinu točkova i istrošenost kočionih obloga šalje informacije i upravljačka jedinica utvrđuje pritisak kočenja za svaku osovinu i točak. Modulatori takođe regulišu pritisak vazduha koji dolazi do kočionih cilindara. EBS uz to ima pneumatski pomoćni sistem.Neke EBS funkcije za bezbednost i udobnost:
ABS kočnice koje ne blokiraju točkove.
Senzori istrošenosti obloga (LWS) pokazuju kada je oko 20% obloga kočnica preostalo.
Kontrola istrošenosti obloga (LWC) izjednačava istrošenost obloga kočnica na različitim osovinama.
Upozorenje o temperaturi kočnica za kočnice.
Brake Blending Aktivira se pomoćna kočnica i pojačava radne kočnice.
Sinhronizacija blokade diferencijala (DLS) Pokrenuti točkovi se sinhronizuju pre aktiviranja blokade diferencijala.

Sistem regulacije vučne sile (TCS) regulacija proklizavanja na pogonskim točkovima i sinhronizacija - raspoređuje vučnu silu između pogonskih točkova.
Spoljni zahtev za kočenje (EBD) preko drugih sistema.
Analiza istrošenosti oblogaračuna broj preostalih kilometara u oblogama.
Regulacija momenta otpora sprečava blokiranje pogonskih točkova na klizavim površinama prilikom otpuštanja gasa.
Kontrola blokade diferencijala (DLC) automatsko aktiviranje blokade diferencijala na malim brzinama, na jednostrukim i tandemskim zadnjim osovinama.
Pomoć pri kretanju uzbrdo kočnice se otpuštaju nakon što se stvorio unapred podešen nivo obrtnog momenta motora ili prilikom otpuštanja papučice kvačila na kamionima s manuelnim menjačem, ili oko jedne sekunde nakon što je otpuštena papučica kočnice na kamionima s automatskim menjačem.
Pomoć pri naglom kočenju povećava pritisak kočnica kako bi se optimizovalo usporavanje i skratio zaustavni put.
Nadzor kočnica na točku neprestano proverava funkciju kočnica.
Nadzor statusa sistema EBS preko elektronskog sistema vozila TEA i VCADS Pro.
Upozorenje o radu kočnica upozorava ako je usporavanje previše malo u odnosu na pritisak papučice.
Program elektronske stabilnosti (ESP) Stabilizacija kočnica kod poluprikolica sa
konfiguracijom točkova 4x2, 6x2 i 6x4. Uključen je u EBS High paket.
Kontrola sile na spojnici (CFC) između tegljača i prikolice.
Kočnica za prikolicu(TB) omogućava sprovođenje provere bezbednosti pri zameni prikolica.
Image
volvos
Član
 
Postovi: 4167
Pridružio se: Čet Feb 07, 2008 8:11 pm
Lokacija: Temerin

Postod s215hdh » Sre Feb 20, 2008 3:23 pm

evo koliko sam uspeo da slikam kada sam skinuo pokklopac u kabini, deo sto se vidi, to je sa Setre S 215 HDH

Image
s215hdh
Profesionalni vozač
 
Postovi: 5598
Pridružio se: Sub Feb 09, 2008 5:47 pm
Lokacija: Negde po svetu

Postod s215hdh » Pon Feb 25, 2008 12:11 pm

Slabo ova teme ide ali ajde da je malo aktiviramo. Postoji vise vrsta retardera.. Hidraulicni retarder koji je prikacen nazad na kardanu i radi kao gore objanjeno.... Inace postoje rearderi koji imaju dugmence na rucici, izuzetno prakticno, mi imamo na crvenoj Setri nasoj a sluzi za memorisnje brzine, kada se vozi nizbrdo negde i recimo necete da vozite brze od 40, on memorise to, i cim vozilo hoce da predje brzinu od 40 km/h, automatski se pali retarder i ne dozvoljava prelazak zeljene brzine. Ja to nisam koristio, moracu jednom sada da idem za Sabac pa da na Vencu probam, jer me interesuje kako radi, obzirom da je retarder prilicno neefikasan na malim brzinama, tacnije ispod 60, bar na turistickim autobusima ili coaches :)
Dalje, postoji Telma, ona radi na principu maggneta, a najpoznatiji proizvodjac je Telma pa se tako i zove.
Postoji Voith-ov aquatarder ciji cu princip rada poksuati da objasnim i postoje intarderi, integrisani hidraulicni retarderi na samom menjacu kod automatiskih menjaca, najcesce su u upotrebi kod kamiona i traktora, a sve vise sada i kod autobusa.
Ono sto je bilo polemike i ranije, pa da malo i sada ubacim, retarder je, iz mog iskustva, dosta opasan da sekoristi na klizavom, ogotovo kod vozila koja nemaju ABS. Kada je povezan na ABS, onda i on pusta pa nije tako strasno, ali opet je bolje bas se ne igrati sa njim, jer dolazi do jako proklizavanja. Sasa nije imao tih iskustava sa Telmom, ali ja jesam i sa njom.
Sada, pitanje za kolegu Sasu, koliko stepeni ima tvoja telma stepeni? Ja sto sam vozio ima 3...
s215hdh
Profesionalni vozač
 
Postovi: 5598
Pridružio se: Sub Feb 09, 2008 5:47 pm
Lokacija: Negde po svetu

Sledeća

Povratak na Tehnika

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju