od Velemajstor » Čet Okt 13, 2011 8:38 pm
Radar za kontrolu brzine, ako si mislio na ovo: Bezbedno odstojanje i cigla na gasu - Active Cruise Control Poslednjih godina kamioni, pre svega dugolinijski tegljači, dobijaju čitav niz sistema koji su do juče bili u domenu naučne fantastike. Jedan od njih je "aktiv kruz kontrol" koji nekadašnje prosto programiranje konstantne brzine dovodi na jedan sasvim drugi nivo i vozaču višestruko olakšava život. Uređaj pod nazivom "kruz kontrol" ili, kako neki još kažu, "kontrola krstareće brzine", poznat je odavno. Rodio se u Americi gde su vozači imali potrebu da na dugim deonicama ravnih i uglavnom praznih puteva olakšaju dugotrajnu vožnju konstantnom brzinom odnosno onom koja bi im omogućila poštovanje saobraćajnih propisa. Uključivao se prostim pritiskom na dugme kojim se računaru u vozilu stavljalo do znanja koju brzinu treba da održava. Prvobitno "kruz kontrol" osmišljen je za putničke automobile i to one sa automatskim menjačima, budući da je upravljanje brzinom kretanja kod njih mnogo lakše nego kod onih sa manuelnim. Ispočetka rezervisan samo za najluksuznije i najskuplje modele "kruz kontrol" se polako modernizovao i širio na sve kategorije vozila pa i na kamione. Međutim, glavni problem ovog izuma od samog početka bio je vozač. Pritisnuti umorom i željom da na vreme stignu tamo gde su naumili šoferi su često isuviše olako shvatali "kruz kontrol" i zaboravljali da su ipak oni ti koji upravljaju vozilom. Sve više je bilo onih koji su se kad programiraju stalnu brzinu ponašali suviše opušteno za upravljačem i potpuno zanemarivali praćenje saobraćaja. Logično takvo ponašanje često je bilo (i još uvek je) uzrok nesrećama, pogotovo lančanim sudarima. Jednostavno, čovek pusti kamion da se vozi sam i ne prati dovoljno budno šta se događa ispred, a onda kada nešto iskrsne nema šansu da reaguje brzo i precizno. Razmišljajući kako da pomognu vozačima i otklone rizik od međusobnog "sustizanja" vozila na drumu proizvođači kamiona ponovo su posegli za patentom koji je prvobitno osmišljen za automobile i na svoje lađe ugradili "aktiv kruz kontrol" odnosno "aktivnu kontrolu stalne brzine". Reč je o sistemu koji uz do sada poznato programiranje stalne brzine obuhvata i minijaturni radar iza maske hladnjaka kojim se meri daljna od vozila koje se kreće ispred. Dakle, kada vozač uključi "kruz kontrol" i kamion počne da održava stalnu brzinu aktivira se i taj radar koji centralnom računaru daje informaciju da li je odstojanje od vozila ispred dovoljno bezbedno, odnosno dovoljno veliko da omogućava sigurno zaustavljanje u slučaju naglog kočenja. Neophodno rastojanje, naravno, računa se spram trenutne brzine. U slučaju da razdaljina počne da se smanjuje odnosno postaje manja od bezbedne računar "aktiv kruz kontrola" počinje da usporava vozilo sa namerom da se bezbedno odstojanje ponovo uspostavi. Potom, kamion će ponovo sam ubrzavati do prethodno programirane brzine, ukoliko to okolni saobraćaj dozvoljava. Dakle, ako onaj ispred vas počne da koči nema bojazni da će vas programiranje stalne brzine zakucati pravo u njega, naprotiv i vaš kamion će sam početi da jednako usporava.
"Aktiv kruz kontrol" takođe nudi i mogućnost da vozač sam kaže koliku razdaljinu želi da održava od onog ispred, bilo da je ukuca u metrima bilo da kaže koliko je rastojanje u sekundama. Tako će kamion sam držati stalnu brzinu, ali će je, ako je potrebno sam i menjati samo da održi stalno rastojanje od vozila koje ide ispred. Naravno, vozač u svakom trenutku može da isključi sistem tako što će ponovo pritisnuti odgovarajuće dugme ili samo pipnuti pedalu kočnice i preuzeti samostalnu kontrolu nad kamionom. ZAKLJUČAK: " Ipak, ni "aktiv kruz kontrol" nije potpuno savršen tako da ni on ne omogućava da se "stavi cigla na gas i pridrema za upravljačem". Vozač, čak i sa ovako savremenim sistemom, uvek mora da bude skoncentrisan i pažljiv jer momenta opuštanja sa upravljačem može skupo da košta. Ovaj uređaj zapravo treba shvatiti samo kao dobrog suvozača za duge i naporne vožnje." Čitao sam o ovome nisam imao prilike da ga koristim. Zaključak je najvažniji.