Evo jedne nove teme, a predlazem gazdama da na web-sajtu postave rubriku "Testovi" u kojoj cemo moci postavljati testove autobusa.
Evo od mene jedan ekskluzivan test:
SCANIA IRIZAR PB480 EB6x2
Drzeci se gesla da je najbolje baviti se onim u cemu si najbolji, Scania se jos u prvim godinama po osnivanju opredijelila da glavninu proizvodnje autobuskih karoserija povjeri specijalizovanim radionicama-fabrikama, a da sve intelektualne i tehnicke kapacitete usmjeri u razvoj i finalizaciju kamiona, motora, osovina i mjenjaca vanserijskog kvaliteta. Sa dobrim komponentama lako je proizvodila odlicne autobuske sasije, pa je po njihovoj i sopstvenoj produkciji kompletnih autobusa (kako stoji u zvanicnim navodima kompanije) stigla do cetvrtog mjesta u svijetu. U prva tri kvartala 2007. godine su, naprimjer, isporucene 5.082 sasije (u 2006. u istom periodu 4.331, u cijeloj godini 5.937 podvozja i kompletnih autobusa, u 2005. godini-5.816). Pocetkom novog milenijuma Svedjani su usvojili novu dugorocnu strategiju, prema kojoj su finalizaciju linijskih
medugradskih i turistickih autobusa povjerili spanskom karoseristi Irizar (sa kojim saraduju od 1994.), a ostale kategorije "podijelili" izmedu svojih pogona (u Svedskoj, Poljskoj, Rusiji, Latinskoj Americi) i nekoliko nezavisnih fabrika u Skandinaviji, sjevernom i zapadnom dijelu Evrope.
Za drugo poglavlje saradnje sa Scanijom, Spanci su imali vec spremnog aduta - PB, novu generaciju autobusa neobicnog dizajna prednjeg dijela (sa integrisanom "kupolom" iznad vozackog i prvog reda sjedista), koja je na sasiji drugog partnera debitovala 16. februara 2001. go-dine. U trogodisnji razvoj autobusa nove familije (skracenica PB vodi porijeklo od pocetnih rijeci "Produktu Berria", na baskijskom - novi proizvod) i opremu za njihovu proizvodnju kompanija iz mjesta Ormaiztegi, u sjeverenom dijelu Spanije, investirala je vise od tri milijarde pezeta (u ekvivalentnoj vrijednosti 20 miliona dolara). Uporedo s realizacijom tog pozamasnog projekta, osjetno je podignut kvalitet proizvodnog ciklusa (tolerancija u mjerama na karoseriji smanjena na samo dva milimetra!), odabrani su dobavljaci komponenti za i unutrasnje uredenje, pa je trzistu. prihvatljivoj cijeni, ponudjen moderan, komforan i po eksploatacionim parametrima vrlo dobar svedsko-spanski miks (premda se PB moze dobiti i na podvozjima jos nekoliko renomiranih evropskih proizvodaca komercijalnih vozila i autobuskih sasija.U proteklih nekoliko godina prosiren je izbor varijanti, sada ih je petnaestak: od 12 do 15 metara vanjske duzine, na visinama od 3,5 do 3,7 metara, sa cetiri, ali i samo tri sjedista u jednom redu... PB se moze dobiti sa dvije ili sa tri osovine, sa nekoliko motora, a kupcma je omogucena maksimalna "personalizacija" -da autobus bude napravljen tacno prema njihovoj specifikaciji.
Uz to, pocetkom septembra 2007. godine Scania je, uporedo sa predstavljanjem dviju novih familija motora sa EGR-om, "osvjezila" i svoj vec provjereni sestocilindricni linijski agregat od 11,7 litara sa turbo-compaundom (drugi turbo, koji pogon dobija sa zamajca) time sto mu je snagu podigla za 10 "'konja". Top verzija PB-a tako je dobila vrlo mocan agregat od 480 KS.
Luksuzno opremljenu verziju "ojacanog" PB-a Scania je krajem jeseni 2007. godine poslala u vecinu drzava Evropske zajednice - da se u njene performanse uvjere specijalizovani novinari. Za poslanike sedme sile na zapadnom Balkanu jednodnevne test voznje su organizovane u Sloveniji, gde se, inace, nalazi i sjediste kompanije Scania Adria, koja "pokriva" ex-jugoslovenska trzista.
Intinerer od Ljubljane do Potroroza se pokazao odlicnim izborom, jer ga cine mjesovite "sekcije": voznja kroz grad, po ravnom i autoputu sa velikim nagibima, po magistralnoj saobracajnici sa dvije kolovozne trake..., sa zavrsnim parkiranjem izmedu dvaju usko pribijenih Scanijinih "slepera". Cudljiva priroda slovenackog Krasa "pobrinula" se da probnu ekipu "pocasti" vrlo snaznim bocnim vjetrom na dijelu puta izmedu Postojne i Kopra, toliko "jakim" da je povremeno bio zabranjen saobracaj teskim kamionima, sto je bio svojevrstan test za stabilnost velike karoserije.
Krenimo upravo od stabilnosti. Mada s velikim bocnim povrsinama, spanac sa svedskom osnovom pokazao je da i pri snaznim udarima vjetra odlicno drzi pravac. Mali pokret upravljacem - i autobus je ponovo na liniji. Neobicna forma prednjeg dijela je naglaseno aerodinamicna, pa PB sijece vazduh veoma tiho i uz malo otpora. To se pozitivno odrazava na sumove u unutrasnjosti, ali i na prosjecnu potrosnju.
Testirano vozilo je, inace, bilo pod skoro potpunim opterecenjem (putnike je simuliralo 36 plasticnih "dummija" - kanistera u obliku ljudskog tijela, svaki ukupne mase 65 kg), sto je omogucilo da svi utisci i parametri iz voznje budu maksimalno priblizni realnim uslovima eksploatacije. Ojacani motor je vise nego adekvatan za autobus ukupne mase nesto vece od 22 tone. Osim snage, ima i veoma dobar maksimalni obrtni moment od 2.250 Nm pri 1.050-1.350 obr/min, sto znaci da se na bezmalo sav potencijal pogonskog agregata moze racunati u ekonomicnom, "zelenom" rezimu rada.
Testno vozilo je serijski opremljeno unaprijedenom verzijom automatizovane, "Opticruise" mehanicke transmisije sa 12 stepeni prenosa, koje elektronika mijenja i brzo i bestrzajno. Novi proracun odnosa u vec duze vrijeme provjerenoj transmisiji omogucava da se "krstareca" brzina od 100 km/h u dvanaestom stepenu postigne na oko 1.200 obrtaja, dok je projektovana jedanaesta "brzina" prilagodena da maksimum pruzi na 1.450 obr/min. Ona se obicno sama aktivira na vecim uzbrdicama i garantuje visoku prosjecnu brzinu uz umjerenu potrosnju.
Kozom presvuceno sjediste, odlican raspored komandi, automatizovana promjena "brzina", tempomat, nekoliko funkcija na upravljacu, separatna klima, kamera koja "nadgleda" zadnji dio vozila s automatskim aktiviranjem pri kretanju "u rikverc"... i jos mnogo sitnica cine da se vozac u PB-u osjeca komforno, pa treba vjerovati fabrickim navodima da se zakonski ograniceno vrijeme za upravljacem provodi zaista bez mnogo napora.
Posao vozaca je olaksan i saznanjem da upravlja autobusom visoke bezbjednosti. Karoserija je, normalno, prosla najrigoroznije evropske crash testove (testirani primjerak imao je i takozvanu nordijsku zastitu pri prevrtanju - ojacanu konstrukciju celicnog "rostilja" na kojeg se lijepe vanjski paneli). U kriticnim situacijama ce "pametne" elektronike au-tomatski aktivirati nekoliko sigurnosnih sistema - ESP, prije svih. Elektronski program za kontrolu stabilnosti je u probnom PB-u bio dio standardnog paketa, ali se on za neka trzista i neke varijante racuna u dodatnu opremu.
Samopouzdanje raste i pri prvom pritisku na "noznu" (radnu) kocnicu, koja jasno stavlja do znanja da ce diskovi na sve tri osovine, uz asistenciju elektronske kontrole, autobus ukociti brzo i vrlo efikasno. Za planirano smanjivanje brzine - pri kretanju nizbrdo, pri prilasku raskrsnici ili kakvoj prepreci, brinu izduvna kocnica sa respektabilnom kocnom snagom od 247 kW (pri 2.400 obr/min) i integrisani retader.
Testna verzija PB-a bila je opremljena i "hill hold" sistemom - za kretanje uzbrdo bez asistencije nozne, odnosno parkirne kocnice. Elektronika, naime, "drzi" disk kocnice aktiviranim dok se ne poveca broj obrtaja motora, pa vozilo lagano krene uz uspon.
Na specijalnim, kozom oblozenim sirokim sjedistima, sa mogucnoscu obaranja naslona skoro do ugla od 45 stepeni, povlasceni putnici se baskare kao u poslovnoj klasi sirokotrupnih aviona. Pneumatsko oslanjanje dobro "upija" neravnine sa kolovoza, jedino se pri nailasku na vecu a kratku neravninu malo oglasi prednje nezavisno oslanjanje, sto ce osjetiti samo najsenzibilniji putnici ili specijalisti upuceni u sve autobuske tajne. Klima-uredaj ("Hispacold", kompanije u Irizarovom vecinskom
vlasnistvu) potpuno je dorastao ovom autobusu. Prosao je surove testove u meksickoj pustinji, a, buduci da je velikog kapaciteta, uz kooperaciju sa sistemom za ventilaciju omogucava da se kompletan vazduh u unutrasnjosti zamjenjuje svjezim na svaka tri minuta. Intenzivnije zagrijavanje unutrasnjosti sprecavaju viseslojna zatamnjena stakla.
U prohladnom januarskom danu odlicno je funkcionisao i mocan sistem za zagrijavanje. Uz opustajucu muziku ili film, osvjezavajuce, u frizideru ohladene napitke i dobro drustvo eto idealnog am-
bijenta za istinsko uzivanje i na vrlo dugackim turama.
IZVOR: Redakcija ProAuto. Hvala.
Pozz