od branik » Sre Feb 28, 2018 9:32 am
Ma kako nas u medijima prethodnih dana plasili da stize sibirska zima, savrseno je normalno da u februaru naidje (bar) jedan ovakav hladan talas. Ima li icega normalnijeg od snega u februaru? Medjutim, ovih dana previse je problema na putevima. Evo, naveli smo ovde samo neke. Koliko je tek onih manjih incidenata o kojima mediji nisu pisali, gde su prevoznici sami otklanjali poslledice? Zasto je tako?
Prvo, mislim da je bitno spusten standard ciscenja puteva. Dok sneg pada, putari nemaju nikakvu ni obavezu ni odgovornost za stanje na putu. Tek po prestanku, pocinje da im tece rok. Na drugoj strani, ogranicena je upotreba rizle, a bacanje soli je jeftinije od dodatnog prolaza kamiona za ciscenje, pa se trpanjem aoli pokusava da ustedi na ciscenju. Kad je pogodna temperatura, to i daje rezultate, ali sad kad je oko -10, pravi suprotan efekat.
Drugo, vozaci su se malo opustili i zaboravili pravila voznje po snegu, posebno ovakvom - suvom.. Neki su se pouzdali i u savremenija vozila, opremljena raznim pomagalima (ABS, ASR...) sto svakako poboljsava prohodnost vozila i posledicno, dize prosecnu brzinu. Medjutim, ne treba zaboraviti da na putu postoje razne situacije, druga vozila, drugi ucesnici...A nikakva tehnika ne moze da obezbedi kontakt tockova sa putem kao kad je suvo. Protiv inercije i centrifugalne sile se ne moze beskonacno! Lepo ide dok ne treba skrenuti ostrije ili kociti. A tada pocinje sankanje i vozac postaje putnik u sopstvenom autobusu i cesto mu ostaje samo jedna mogucnost: da se prekrsti, ako i za to ima vremena.
Prilagodjavanje brzine uslovima na putu, stanju vozila i vozaca ipak nije samo fraza. Na snegu se vozi kao da je vozilo starinsko, ne uzdajuci se ni u kakvo pomagalo. A i o vumama na autobusima vi se moglo pricati. Nema od lopate kao cesto jedinom elementu zimske opreme, nikakve vajde!