od Kesha » Uto Okt 16, 2018 7:27 pm
Jako zanimljiva tema za raspravu, kojoj se uvek vredi vratiti.
Mnogo je faktora koji se moraju uzeti u razmatranje, pre nego što se krene u neku vrstu eksperimenta, da tako kažem, sa e-busevima. Doduše, e-busevi su daleko odmakli od koncepta, i sad već čine ponudu većine renomiranih proizvođača, kao kompletan proizvod spreman za velikoserijsku proizvodnju. Izvori odakle se dobija električna energija, svakako da prestavljaju vrlo bitan faktor, ali kad ima ko da ih uzme u obzir. No, ne mislim da trole tu čine nešto bolju soluciju, jer se i kod njih većinom ugrađuju baterije iz praktičnih razloga. Odlaganje potrošenih baterija nije nešto o čemu sam mnogo razmišljao, al čini mi se da sam čitao da se u većini mogu reciklirati. Opet, njihovom proizvodnjom, naša planeta mora istrpeti ne baš mala zagađenja.
Verovatno se između ukupnih zagađenja, onih proisteklih iz proizvodnje e-buseva u kombinaciji sa izvorom iz kog se dobija električna energija, i autobusa na konvencionalni pogon, može napraviti prava kalkulacija, nebi li se došlo do konkretnih podataka o trenutnoj isplativosti e-buseva u Srbiji. Treba imati u vidu da su razlike u zagađenju različitih emisionih klasa motora jako velike, a svi znamo kojoj emisionoj klasi pripada većina dizel motora koji pogone autobuse u Srbiji. Samo bi prelazak na E5 norme u što većem broju, a pogotovu E6, učinile ogroman pomak po pitanju zagađenja životne sredine. I za kraj bih još samo pomenuo, da e-busevi ne moraju po svaku cenu biti progonjeni strujom iz baterija, koje bi se punile sa postojeće elektro mreže. Tu su i gorivne ćelije, po meni vrlo izvesna budućnost, jer vodonika bar ima u izobilju. Imamo i zlatnu sredinu, a u vidu hibridnog pogona naravno. Potrebna su samo nešto veća sredstva pri kupovini autobusa, al zauzvrat ne traže nikakvu posebnu infrastrukturu.