Logo

Pogon "Dorćol"

Slike i rasprave o gradskom prevozu u Beogradu, privatni prevoznici, linije, vozni parkovi.

Re: Pogon "Dorćol"

Postod branik » Pet Sep 21, 2018 7:20 pm

https://www.kurir.rs/v/3124325
Svaka čast, majstori!
Lomili smo trole, rušili i po 150m mreže, drveće pored puta, razbijali burad sa kupusom na terasama, pecali automobile, ali bandere nismo izvaljivali.
Sad, šalu na stranu, očito je korozija učinila svoje, jer to sve stoji otkad je sredinom osamdesetih pušten trolejbuski saobraćaj tuda. Verovatno ima veze i sa ispravnošću zadnjeg vešanja i ogibljenja trolejbusa. A sve opet i sa težinom vozačeve desne noge.
branik
Profesionalni vozač
 
Postovi: 6476
Pridružio se: Čet Jul 26, 2012 3:51 pm
Lokacija: Uzice

Re: Pogon "Dorćol"

Sponzor

 

Re: Pogon "Dorćol"

Postod branik » Ned Sep 23, 2018 10:27 pm

Odose trole u istoriju. Samo da naprave dovoljno elektricnih.
branik
Profesionalni vozač
 
Postovi: 6476
Pridružio se: Čet Jul 26, 2012 3:51 pm
Lokacija: Uzice

Re: Pogon "Dorćol"

Postod Сале# » Ned Sep 23, 2018 11:22 pm

Trolejbusi su najbolji vid javnog gradskog saobracaja.
Niti emituju CO2, niti se zapaljuju, niti iskacu iz sina...
Elektricni autobusi nisu u stanju da odrzavaju opterecenije linije,
pa je iz tog razloga suludo njima menjati trolejbuse.
Bolje ih uvesti na autobuske linije 27, 32, 33, 43, 44, 47, 48, 50, 81...
Сале#
Član
 
Postovi: 392
Pridružio se: Ned Jan 22, 2017 7:56 pm

Re: Pogon "Dorćol"

Postod Kesha » Pon Sep 24, 2018 1:53 pm

Najbolji vid prevoza? Ne bih baš rekao da je tako. Tramvaj ima veliku prednost u odnosu na trolejbus, što zbog neuporedivo većeg kapaciteta, i do tri puta dužeg radnog veka i jako bitan faktor, neuporedivo je manji potrošač energije, jer može preći velike razdaljine samo uz pomoć inercije. Šine stvaraju daleko manji otpor kotrljanju točkova.

Trole pak, nemaju nekih naročitih prednosti u odnosu na sve naprednije električne autobuse. Sve je isto, sem izvora iz kog dobijaju električnu energiju, a pritom e-busevi ne traže kilometre i kilometre kablova, koji se moraju održavati, a predstavljaju i opasnost po opstale učesnike u saobraćaju, ako dođe do pucanja.

Baterije bivaju sve bolje, a mogu se puniti na više ne tako komplikovanih načina, pa ni po autonomiji neće zaostajati u odnosu na trole. Sve u svemu, trole postaju polako stvar prošlosti, dok e-busevi bivaju sve kompletniji, dostupniji i napredniji. Kad tad bi trole morale da idu u istoriju. Jedino, što ne treba raditi stvari s brda s dola. Trole su mogle da ostanu još neko vreme, dok su e-busevi mogli da zamene autobuse na ne mnogo opterećenim linijama i time smanje zagađenje. No, kod nas mnoge stvari nemaju baš neke logike, pa onda imamo neka ne baš dobro sračunata rešenja.
Kesha
Član
 
Postovi: 940
Pridružio se: Pon Nov 30, 2015 9:07 pm

Re: Pogon "Dorćol"

Postod branik » Pon Sep 24, 2018 7:20 pm

Jasno je da trolejbus gubi trku pred novim tehnologijama. Komplikovan je zbog potrebne infrastrukture: mreža, podstanice, parkiranje... Međutim, još neko vreme, a to je bar vek još jedne generacije vozkla koja bi bila izderana u Bgd, biće superiorniji od ovih e po pitanju dnevnog iskorišćenja vozila. Uvek razmišljam očaj otpravnika ili dispečera kod poremaćaja u saobraćaju, kašnjenja i poremećenih intervala, kada na početnoj stanici ima vašer nervoznih ljudi, propuštenih nekoliko polazaka i vozilo koje mora da se dopuni. Zanima me kako bi na bateriju/kondenzator uticali uzastopni startovi na usponu j punom opterećenju (npr. uz Bulavar mira od Partizanovog stadiona ka Banjici).
Inače, ubedjen sam da je u Beogradu trolejbusku mrežu još od osamdesetih trebalo širiti po NBG. Za njih su ideal e prave ulice sa čestim zaustavljanjima jer su i na usporenju i kočenju i na ubrzanju superiorniji od autobusa uz mnogo manju buku, nultu emisiju gasova (ne samo CO2). Krivine, neravan kolovoz i ukrštanja sa drugim mrežama su slabe tačke mreže i potencijalni izvori problema. Kad je sve ispravno, pro lemi sa mrežom su minimalni.
U Beogradu važi mišljenne da je trolejbus spor. To nije tačno, ali su sporne trase. Linije preko Slavije su trasirane uskim, zagušenim ulicama, a pri tom na svaki minut ide i po jedan trolejbus u jednom smeru. To se ne bi moglo podneti na Crvenom krstu da su autobusi, zbog buke i izduva. Ali, tu je nemoguće da saobraćaj ide brže. Plivajući tip mreže (D. Tucovića, Bulevar mira, ( bar je tako nekad bilo)) dozvoljava izuzetno velike brzine, mnogo više od razumne, a još više od dozvoljene u gradu. I u takvim uslovima trolejbus je superiorniji jer može da radi čitavog dana bez zastoja. A zastoji sada kod trolejbusa javljaju zbog lošeg stanja mreže, kolovoza i vozila. Nije ni faktor vozač trolejbusa zanemarljiv, jer ne mogu svi da se lako adaptiraju na takav tip vožnje (pored saobraćaja, vozač ima i novu ravan na koju mora da misli - meržu. Ima mnogo velikih razlika u brzini i spretnosti između pojedinih vozača što takođe utičena efikasnost sistema. (koliko puta sporiji vozač vuče kolonu za sobom?) Električni bi bio u prednosti kod alternativnih trasa u slučaju saobraćajnih poremećaja.
Čim se priča o osamdesetak elektro vozila, planira se zamena celog trolejbuskog parka. Ishitreno ili ne, pokazaće vreme.
branik
Profesionalni vozač
 
Postovi: 6476
Pridružio se: Čet Jul 26, 2012 3:51 pm
Lokacija: Uzice

Re: Pogon "Dorćol"

Postod Kesha » Pon Sep 24, 2018 7:59 pm

Mogle bi da ostanu još jedan radni vek novog kontingenta trolejbusa, po mogućstvu malo boljih i pametnijih vozila od dosad isporučenih BKM trola. Sve napisano stoji i nema se šta mnogo dodati. Trole su i radile po uvođenju na beogradske ulice na Novom Beogradu. Šteta što su sklonjene zbog pada cene nafte na svetskom tržištu, mada to nije bio slučaj samo kod nas. Prednost električnog u odnosu na pogon preko motora sa unutrašnjim sagorevanjem, do sad je sigurno apsolviran :)

Što se ovih naših e-buseva tiče, ne znam dal su uopšte adekvatno rešenje sa svojim superkondenzatorima. Baterije daju mnogo veću autonomiju, pa iako se sporije pune, pomenuta se može povećati dopunjavanjem na terminusima, stajalištima i vrlo čestim kočenjima u gradskoj vožnji. Da ne zalazim mnogo u neke detalje koje baš i ne poznajem previše, a tu pre svega mislim na nekoliko načina kojim se baterije mogu puniti što preko žice, što bez nje. U svakom slučaju, tehnologija se sve više razvija, pa verujem da će autonomija električnih autobusa u najskorije vreme biti dovoljna za celodnevni rad i u najtežim uslovima. No, kao što već napisah, mislim da su "naši" malo poranili sa ukidanjem trolejbusa, ako ništa drugo, zbog dominacije autobusa na konvencionalni pogon, većinom starih i vrlo neprijateljski raspoloženih prema životnoj sredini.
Kesha
Član
 
Postovi: 940
Pridružio se: Pon Nov 30, 2015 9:07 pm

Re: Pogon "Dorćol"

Postod branik » Uto Sep 25, 2018 11:13 am

Ne znam ništa o trenutnim elektrobusima koji rade u Beogradu, ali vidim da im je trasa relativno ravna bez ozbiljnog brda. Nisam baš siguran da bi se mogli da koriste na vim linijama koj sada pokrivaju trolejbusi. Kako je krenuti kod ''Londona'' u gužvi dva-tri puta uzastopno. Verovatno bi krenuli, nekoliko puta, ali bi drastično oborili nivo napunjenosti, a možda i kratili vek baterija.
Ne znam kolko vas zna da su po uvodjenju ZIU trolejbusa ka Banjici morali da kuppe seriju jačih, jer ona prva nije bila u stanju da bez posledica radi na teškim usponima usponima ( pregorevali su otpornici, a posledično dolazilo je do požara na vozilima). Poslednja serija koja došla sa motorima od 180kw brdo nije ni osećala i ponašala se kao da je ravno.
A poredđenje trolejbusa i tramvaja nije podesno. To su ipak različiti vidovi transporta. Trolejbus je ipak najuporediviji sa autobusom, po svemu, od kapaciteta, upravljivosti, drugih voznih karakteristika pa do dnevne autonomije. Trolejbus pada na ograničenoj trasi, a autobus na ekologiji i ceni po pređenom kilometru. Bojim se da je prethodnih decenija u Beogradu ideja trolejbuskog saobraćaja kompromitovana lošim trolejbusima koji su se u kombinaciji sa teškim vremenom i lošim održavanjem i delimično neadekvatnim trassama, pokazali kao jako nepouzdani. Iako su sa dna kvalitativne lestvice sličnih vozila, BKM su ipak pouzdaniji, jer je sama tehnologija upravljanja vučom mnogo naprednija, pouzdanija i efikasnija.
ZIU su odradili svoje, ali uprkos čestim zastojima, izuzetno jeftino su radili. Iako su zahtevali skupu infrastrukturu, nabavna cena im je bila jako niska, a dnevno je ceo pogon trošio struje koliko desetak autobusa nafte i ulja (po ceni) koju u jednom periodu i nismo mogli da imamo.
BKM troše osetno manje struje od starih i mislim da im je dnevna potrošnja nešto iznad 150kwh. Mnogo li je?
Žao mi je trolejbusa, jer voleo sam da ih vozim. U odnosu na autobuse iz osamdesetih, ZIU su bili na ulici superiorniji kada im je to omogućavala mreža i kolovoz. Danas je ta razlika nešto manja, ali i dalje ni jedan autobus ne može da startuje i koči kao trolejbus.
Ulice poput Dimitrija Tucovića sa usponom, čestim semaforima i stajalištima idealne su bile za trolejbus, posebno dok su autobusi imali ručne menjače i oko 200ks. ZIU kakav god da je bio između tih stajanja uzbrdo mogao je bez problema da navuče 80-90 km/h i opet da se lako zaustavi bez grejanja kočnica. Kad se to iskombinuje sa tzv. plivajućom mrežom koja kompenzuje poskakivanja i ljuljanja zadnjeg dela vozila pa trole drže mrežu i bez velikog pritiska, nema boljeg prevoza! Padanja trola i kidanja mreže bila su jako retka u D. Tucovića i u Bulevaru mira baš zbog toga uprkos (pre)velikim brzinama. U centru, gde nije bilo mesta za redovno sađenje bandera korišćene su boćne sajle, šprajcevi koje su pričvršćivane za fasade, što je samo po sebi ružilo grad, a i predstavlja(lo) opasnost, jer su morale da budu jako zategnute da bi čvrsto držala. Pucanje takvog šprajca bilo je uvek potencijalna opasnost za okolinu. Na Čuburi znam da je tako jedna trolna glava završila na obiližnjoj terasi i probila čoveku plastično bure sa kupusom, a u Takovskoj se jedna buba obesila o pokidani šprajc koji je visio. Slavija, i pre i posle, primer je kuda ne treba provlačiti trolejbuski saobraćaj. Sa elektrobusima toga neće biti, naravno, ali se može desiit da im negde na trasi kad upadnu u gužvu zafali možda malo struje, a da budu potpuno netolerantni na naše tradicionalno traljavo održavanje. Ali, to su ipak mnogo manji problemi i jasno je da vreme radi za njih. Budućnostje njihova, samo ne vidim baš potrebu da mi budemo pioniri te budućnosti i da na osnovu delimičnih iskustava sa ovih nekoliko kineza na laganoj liniji, odjednom rekonstruišemo čitav trolejbuski podsistem.
branik
Profesionalni vozač
 
Postovi: 6476
Pridružio se: Čet Jul 26, 2012 3:51 pm
Lokacija: Uzice

Re: Pogon "Dorćol"

Postod Сале# » Uto Sep 25, 2018 12:23 pm

Trolejbus je mnogo brži i tiši od autobusa i tramvaja. To što mi imamo Belkomunmaš trolejbuse ne znači da po njima smemo suditi druge modele.

Što se radnog veka tiče, setite se Alfa Romeo trolejbusa, čiji je radni vek bio 20 godina (i više), ako se ne varam.

Znači, stvar je u kvalitetu izrade i održavanju. :D
Сале#
Član
 
Postovi: 392
Pridružio se: Ned Jan 22, 2017 7:56 pm

Re: Pogon "Dorćol"

Postod Kesha » Uto Sep 25, 2018 12:45 pm

Nažalost, kod nas se malo šta radi u opštem interesu. Ishitrenost i ne baš dobar proračun svih parametara, i eventualnih promena i problema koji prate velike transformacije, sastavni je deo naše "novije istorije". Trolejbusi svakako jesu u prednosti nad autobusima zbog konstantne dostupnosti maksimalnog obrtnog momenta u svakom režimu rada, pa iako nemaju toliko bolja ubrzanja u odnosu na autobus kao pre dvadeset i više godina, i dalje su u ne baš maloj prednosti, pogotovu na većim usponima. Ekologija je uvek bila na strani trola. Svakako da se pre mogu porediti sa autobusima nego sa tramvajima, al kako je bilo reči o najefikasnijem i na duge staze najisplativijem podsistemu javnog gradskog prevoza (najboljem), smatram da tramvaj tu zauzima ubedljivo prvo mesto.

Naši e-busevi nisu "standardni" da tako kažem. Nemaju baterije, već superkondenzatore, pa se napune očas posla, ali im je i autonomija jako ograničena. Oko dvadesetak kilometara. Ovih 80, što se najavljuju, imaće baterije pretpostavljam, jer ipak treba da rade na malo zahtevnijim trasama i da zamene trole na frekvetnim linijama. E-busevi koji se napajaju iz baterija, obično imaju minimalnu autonomiju od oko 200 kilometara, koja se naravno može uvećati dopunjavanjem na trasi i terminusima, pa tako ukupna autonomija nebi trebala ići ispod 300 kilometara, ako se ne varam. Verovatno ni to nije dovoljno za sve linije, a i mnogo zavisi od opterećenja i uslova u saobraćaju koji su naravno promenljivi, a tu su i te kako bitne vremenske prilike. Valjda ima i neko pametan među nadležnima, koji je, navedeno u ovoj raspravi do sad predvideo, da nebi na kraju imali nimalo jeftin, a neefikasan podsistem gradskog prevoza.

Za kvalitet BKM trola, moglo bi se reći da je osrednji. Koliko para, toliko muzike. Kvalitetni trolejbusi mogu koštati i po milion evra. Isto važi i za e-buseve, samo što među njima nema mnogo onih niskobudžetnih proizvođača. I većina kineskih kompanija, koje prednjače u tom segmentu, odavno ne spadaju u niskobudžetne, dok Rusi još uvek nemaju velikoserijsku proizvodnju e-buseva, tako da se tu teško može proći malo jeftinije kao što je sa trolama slučaj.
Kesha
Član
 
Postovi: 940
Pridružio se: Pon Nov 30, 2015 9:07 pm

Re: Pogon "Dorćol"

Postod Сале# » Uto Sep 25, 2018 7:34 pm

Hteo sam da dodam i da su tramvaji nezgodni za brdovite linije.

Ispadne na kraju da je sva moja prica samo razglabanje.
Сале#
Član
 
Postovi: 392
Pridružio se: Ned Jan 22, 2017 7:56 pm

Re: Pogon "Dorćol"

Postod branik » Sre Sep 26, 2018 8:36 am

Сале# je napisao:Trolejbus je mnogo brži i tiši od autobusa i tramvaja. To što mi imamo Belkomunmaš trolejbuse ne znači da po njima smemo suditi druge modele.

Što se radnog veka tiče, setite se Alfa Romeo trolejbusa, čiji je radni vek bio 20 godina (i više), ako se ne varam.

Znači, stvar je u kvalitetu izrade i održavanju. :D

Ako si pažljivo čitao, baš to sam i napisao o kvalitetu vozila kada sam rekao da je ideja trolejbuskog saobraćaja kompromitovana je prethodnom generacijom veoma nepouzdanih vozila, ali jeftinih i u nabavci i u održavanju i neadekvatnim trasama koje su usporile saobraćaj i bile izvor problema.
I za BKM sam napisao da su sa donjeg dela kvalitativne skale, mada kod ovakve organizacije saobraćaja kakvu idimo u "Dorćolu", odsustvo zaduženja vozila i stalnih posada dodatno komplikuje održavanje i pogoršava kvalitet. Nema ko da se bori za vozilo, da ga čuva... U takvim uslovima garaža se bavi samo vitalnim sistemima koji su neophodni za kretanje.
Ne vidim žašto ovo nije konstruktivna diskusija.
branik
Profesionalni vozač
 
Postovi: 6476
Pridružio se: Čet Jul 26, 2012 3:51 pm
Lokacija: Uzice

Re: Pogon "Dorćol"

Postod branik » Pet Okt 12, 2018 8:44 am

Pitanje je šta je potrebnije: prevoz ili ukrasna rasveta 3 meseca pre.
Muke sa novogodišnjom rasvetom, TROLA SE UPETLJALA U UKRASE http://www.blic.rs/tve9rm0
branik
Profesionalni vozač
 
Postovi: 6476
Pridružio se: Čet Jul 26, 2012 3:51 pm
Lokacija: Uzice

Prethodni

Povratak na Gradski prevoz u Beogradu

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 0 gostiju